60
None

Peste 66.000 de convorbiri și mai mult de 12.000 de apelanți din toată țara la linia socială Telefonul Vârstnicului în 6 ani de funcționare

  • Informațiile utile și serviciile de îngrijire și sprijin a seniorilor dependenți ocupă primele locuri în topul nevoilor apelanților la Telefonul Vârstnicilor
  • Aproape jumătate dintre vârstnicii care sună la linia telefonică locuiesc singuri, iar cei mai mulți sunt din București

În România, fenomenul de îmbătrânire a populației este în continuă creștere, indicele de îmbătrânire demografică fiind în prezent de 123,9 persoane vârstnice la 100 persoane tinere. Pentru cei 3,8 milioane de seniori care locuiesc în țara noastră, se remarcă în continuare o lipsă acută de servicii de asistență socială publice și private dedicate lor. În acest context, în 2015, Fundația Regală Margareta a României, împreună cu Fundația Vodafone România, a lansat sigura linie telefonică națională, gratuită și confidențială pentru seniori – Telefonul Vârstnicului.


În cei 6 ani de funcționare, linia socială a înregistrat peste 66.000 de apeluri de la seniori din toată țara. Dintre cei 12.000 de apelanți unici, aproape 5.000 locuiesc în București, 45% locuiesc singuri, iar 27% au vârsta între 70 și 80 de ani. Topul nevoilor vârstnicilor din România și soluțiile oferite acestora, studiu realizat prin prelucarea datelor colectate la linia telefonică, relevă care sunt cele mai importante nevoi cu care se confruntă seniorii și soluțiile pe care Fundația și partenerii ei, le oferă.

Solicitările pe care seniorii le-au exprimat la Telefonul Vârstnicului în cei șase ani de funcționare au vizat cinci mari categorii de nevoi: 1. informații utile și actualizate, 2. îngrijire și sprijin practic în funcție de gradul de dependență, 3. sprijin emoțional și psihologic, 4. ajutor material sau financiar, 5. nevoia de a fi activ și de participare la viața socială.

Linia telefonică este cel mai des accesată pentru a obține informații utile, practice și actualizate referitoare la diverse nevoi ale apelanților (4834 persoane). Accesul limitat la informații este cauzat de fenomenele sociale de izolare și discriminare a vârstnicilor, de migrația familiilor tinere din ultimii ani, dar și de lipsa abilităților sau a mijloacelor moderne de informare, într-o societate digitală tot mai avansată. Cele mai multe persoane care au solicitat diverse informații sunt în București (1937), iar cele mai puține în Banat (195) și Dobrogea (182). Telefonul Vârstnicului a oferit date de contact, adrese, orare de funcționare, proceduri, dar și informații despre resursele existente în comunitățile locale.


Nevoia de îngrijire și sprijin practic ocupă locul doi în acest top. Solicitările emise de seniorii care au o vârstă înaintată sau o stare de sănătate precară, ori de aparținătorii acestora, sunt punctuale și specifice, în funcție de gradul de dependență. Aproape 3500 de persoane au primit îndrumare despre cum pot accesa sau obține: informații și servicii medicale specializate, îngrijire la domiciliu sau sprijin la activități de menaj, supraveghere specializată, însoțirea la diferite activități, ajutor la cumpărături, informații despre centre rezidențiale pentru vârstnici și procedura de instituționalizare.

Pandemia cu care ne confruntăm a accentuat situațiile dificile în care mulți dintre seniori se regăsesc și a creat altele noi. În cei 6 ani de funcționare, au fost înregistrate 2139 de solicitări pentru sprijin financiar sau material, iar peste jumătate au fost adresate în ultimul an. Pentru rezolvarea acestor probleme, vârstnicii au fost îndrumați către cantine sociale și organizații de unde au primit regulat pachete cu alimente sau tichete sociale.

Două din problemele acutizate în acest ultim an le reprezintă de singurătatea și izolare socială. Telefonul Vârstnicului a răspuns nevoii de sprijin emoțional celor peste 1.000 de seniori în această situație, prin servicii proprii de consiliere psihologică și reapelarea săptămânală a celor afectați de singurătate, sau prin redirecționare către organizații partenere.

736 dintre vârstnicii care au sunat la Telefonul Vârstnicului în perioada 2015-2021, și-au exprimat dorința de a fi activi și de a se implica în viața socială și după pensionare. Îndrumați de echipa de la linia socială de ajutor, aceștia au participat la acțiuni de voluntariat în comunitate și la activități organizate în cluburile de seniori care, în perioada pandemiei, și-au adaptat activitățile la noile condiții socio-sanitare.

Topul nevoilor vârstnicilor din România și soluțiile oferite acestora a fost lansat în cadrul conferinței Bune practici pentru o bătrânețe, desfășurată pe 30 septembrie, și care poate fi urmărită AICI.

Telefonul Vârstnicului poate fi contactat gratuit la 0800 460 001, de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 și sâmbăta între 08:00 – 16:00.

Sponsori: Fundația Vodafone România, Johnson & Johnson România, Adobe, Johnson Wax, Compania Națională Loteria Română.


Comentarii


Pentru a putea preveni atacurile de securitate de tip spam, avem nevoie să stocăm datele pe care le-ați introdus și ip-ul dumneavoastră în baza de date. Aceste date nu vor fi folosite în alte scopuri decat prevenirea atacurilor. Sunteți de acord să stocăm aceste date ?
Notă : Comentariile pot fi adăugate doar în cazul în care v-ați dat acordul pentru stocarea datelor

Introduceti textul din imagine
captcha