60
None

Fortuna-Piano Sensation: un vaccin muzical, 100% românesc, lansat de pianista Sînziana Mircea

În apropierea Sărbătorilor a apărut provocarea realizării unui articol atipic în raport cu profilul revistelor noastre: un interviu cu una dintre cele mai talentate tinere pianiste din România, Sînziana Mircea, cunoscută şi apreciată în special pe plan internaţional. Pornit iniţial ca o joacă, dialogul s-a transformat într-una din cele mai frumoase experiențe din acest an. Sînziana a răspuns cu profunzime și eleganță fiecărei curiozități și stângăcii, reuşind să dea mereu o perspectivă sensibilă, melodioasă, în care fiecare notă, culoare ori idee a avut o esență aparte, parte din filozofia sa luminoasă: Muzica este pictorul timpului, este vibrația care transformă trecătoarea secundă într-una nemuritoare. Putem descoperi artistul şi lumea filtrată prin sufletul său în interviul prezent, dar şi în albumul de autor Fortuna – Piano Sensation. După mai bine de 30 de ani, acesta este primul album lansat la Electrecord de un pianist român în dubla calitate de interpret și compozitor.



V-am văzut într-un videoclip asortată cu clapele pianului. Aparent viața este o succesiune de alb și negru.
Alb/negru, bine/rău, celebrul binom 0/1 care stă la baza programării, toate acestea sunt exemple ale modului uluitor de simplu în care este organizată lumea, nu? Dar de la minus infinit la plus infinit există o infinitate de nuanțe. La fel se întâmplă și cu clapele pianului: la prima vedere este totul alb și negru. Un pian tăcut este doar în alb și negru. Dar Tăcerea nu este menirea unui pian. Menirea sa este Sunetul, iar sunetele unui pian conțin o infinitate de nuanțe, care toate vorbesc despre trăirile omenești, într-o limbă universală pe care o înțelege toată lumea. Prin urmare cred că viața, deși uluitor de simplă, câteodată, în aparența sa, este plină de nuanțe, surprinzătoare, nu de puține ori.

Dacă ați transforma sunetele în culori ce tablou ar ieși?
De multe ori asociez sunetul unui pian cu anumite culori, sau texturi. Uneori mi se pare că sunetul este de catifea, o catifea vișinie, mătăsoasă și grea. Alteori este diafan și fluid ca o eșarfă de mătase. Câteodată însă acesta pare sclipitor ca un diamant, împrăștiind curcubee în jur. Tabloul muzical este mereu atât de diferit! De exemplu, probabil că ați remarcat faptul că aceeași piesă sună uneori foarte diferit de la un interpret la altul. Paradoxul însă este acela că aceeași piesă, cântată de același interpret două zile la rând... nu sună la fel. Tabloul muzical este mereu diferit, pentru că reflectă emoția unică a momentului, a fiecărei irepetabile zile. Altfel spus, muzica este pictorul timpului, este vibrația care transformă trecătoarea secundă într-una nemuritoare.

Cât de mult v-a influențat cariera desenul în care Tom și Jerry cânta la pian? De ce v-ați dorit să le luați locul?
Eu sunt un mare fan al desenelor animate! Mă uit la ele cu mare bucurie! Dar la început mi-au plăcut foarte tare florile :) Atunci când eram foarte mică am văzut o pianistă care a primit foarte multe flori la sfârșitul concertului și mi-am dorit să primesc și eu flori! Abia apoi i-am descoperit pe Tom și Jerry! Și da, mi-am dorit să le iau locul, cântând aceeași piesa, lucru pe care l-am și făcut mai tărziu. Mai mult Tom decât Jerry, pentru că nu prea mai pot să încap în pian ca un șoricel :).

Cântând în public e ca și cum v-ați dezbraca în fața acestuia. Ce rol joacă exhibiționismul în viața unui artist?
Dezbrăcatul în public astăzi este mai facil și mai obișnuit decât oricând. Mai ales că publicul s-a mutat foarte mult în zona virtuală. Online-ul a transformat foarte multe aspecte considerate inacceptabile odinioară în lucruri acceptabile social în prezent. În plan emoțional, însă, societatea a evoluat foarte mult către disimularea emoțiilor, discursul verbal este de multe ori foarte diferit de firul gândurilor și al trăirilor interioare. În trecut oamenii umblau foarte îmbrăcați, dar erau foarte direcți și onești în expunerea opiniilor și asumarea acestora. Sunt două direcții de evoluție paradoxale: dezgolirea fizică a venit la pachet cu o camuflare emoțională majoră, accentuată și de dimensiunea virtuală a vieții noastre. În privința muzicienilor, însă lucrurile nu s-au schimbat prea mult, pentru că instrumentul nostru de lucru este emoția. În timpul unui concert muzicianul merge către o expunere emoțională extraordinară, pentru că un interpret dacă nu este autentic în arta sa, nu este credibil. În muzică nu poți să minți, nu poți să disimulezi, fără să nu se simtă acest lucru. Aceasta este diferența între un concert live și unul de tipul play-back. Publicul vine la concert pentru a regăsi o emoție pură, nedisimulată, profundă, care să îi atingă sufletul. Ceea ce face un muzician în timpul unui concert nu este exhibiționism, ci este un act echivalent al unei confesiuni. Este o întâlnire interioară artist-ascultător care se întâmplă în altă dimensiune a acestei lumi, profund intimă, și care se raportează exclusiv la emoțiile foarte personale și foarte profunde ale fiecăruia dintre noi.

Ați putea cânta doar pentru plante și vietăți, situație în care ați fi în armonie perfectă cu natura. Interpretând în fața naturii umane, nu se produce o (auto)limitare? Doriți să fiți unică, dar vă adresați aceluiași public…
O să vă spun un secret binecunoscut: noi toți suntem în primul rând fanii muzicii celui mai mare compozitor - Natura și depindem într-o măsură inimaginabilă de aceasta! Cum ar fi o lume fără muzica naturii? Fără sunetul ploii, al valurilor, al pădurii, al greierilor într-o noapte de vară? Noi toți iubim această muzică și, atunci când nu o auzim multă vreme, îi simțim lipsa și mergem să o căutăm. Prin urmare, atunci când sunt în mijlocul naturii cel mai minunat mod în care găsesc armonia cu aceasta este ascultând-o. Nimeni nu cântă mai frumos decât Ea!



Ca muzician profesionist însă nu aș putea trăi din profesia mea doar cântând pentru plante și vietăți, pentru că acestea nu mi-ar asigura veniturile necesare existenței. Artiștii, la fel ca toată lumea, trebuie să își plătească facturile la sfârșitul lunii cu ajutorul profesiei lor. Atunci când mergi la supermarket nu te întreabă nimeni dacă ești artist sau nu. Ca orice profesionist și noi muzicienii profesioniști trebuie să trăim din profesia noastră, fiind recompensați material pentru aceasta, ca orice altă categorie profesională. Pregătirea unui concert necesită luni întregi de muncă, câte 6-8 ore pe zi, timp în care nu faci altceva decât să exersezi. La fel ca un atlet a cărui cursă la Olimpiadă durează poate un minut, pentru care, însă, s-a antrenat luni întregi, fără pauză, doar pentru a realiza cursa perfectă.

Un muzician devine nemuritor când reușește să cânte o muzică de pe o altă planetă. În ce măsură luați în calcul o scurtătură: călătoria pe Marte la bordul unei rachete concepută de Elon Musk?
Galaxia mea este pe Pământ, alături de familie și de prieteni! Este o Galaxie așa de mare și de frumoasă!!! Ce să fac eu pe Marte singură, sau printre marțieni? Sigur nu au piane acolo și să mă apuc acum de studiul unui instrument muzical marțian este un pic cam târziu :). O șansă pentru ceva concerte marțiene aș putea avea însă dacă marțienii au interceptat capsula timpului trimisă de NASA cu nava Voyager în 1977 și i-au ascultat deja pe Louis Amstrong, Bach și Bethoven incluși pe discul “The Sounds of Earth”. Curiozitatea este trăsătură fundamentală a Vieții, indiferent de forma ei. Este prin urmare foarte natural să ne dorim să cunoaștem noi universuri, la propriu și la figurat. Până la urmă, însă fiecare dintre noi are la îndemână un univers întreg de descoperit în fiecare secundă. Pe frontispiciul Templului lui Apollo din Delfi scria “cunoaște-te pe tine însuți”. Buddha a preluat aceast principiu spunând că accesul către orice univers este în interiorul nostru. Unii își doresc să ajungă pe Marte, alții în Nirvana, alții pur și simplu găsesc fericirea în gestul simplu de a ajuta pe cineva. Acolo este cheia care deschide ușa către Galaxia fiecăruia. Eu nu caut să câștig un bilet galactic. Eu caut să găsesc cheia către Galaxia mea pământeană. O să vă anunț când am să o găsesc și vă voi invita la o cursă cu bilet gratuit!

Orfeu îmblânzea prin muzica sa fiarele pădurii. Într-o lume amenințată și hărțuită de Covid, cel mai frumos dar pentru omenire ar fi un vaccin prin muzică. În ce etapă sunteți cu acest proiect?
Breaking news: deja am vaccinul! Sper să aibă eficiență 100% și să placă tuturor. Este 100% românesc, se numește “Fortuna-Piano Sensation” și l-am lansat pe 10 decembrie la casa de discuri Electrecord. Este primul meu album de autor și reunește o serie de variațiuni pe care le-am compus pe teme celebre din muzica clasică pentru unul, două sau chiar trei piane, dar și pentru combinații inedite precum pian-chitară sau pian-chitară-voce. Înregistrările au fost realizate în concert live la Filarmonica din Stockholm și în studiourile legendarei case de discuri Electrecord. Sper că toți cei care își vor dori acest “vaccin muzical”, îl vor procura, se vor bucura și nu vor avea efecte... adverse față de muzica mea :). Cu ajutorul lui Dumnezeu sper că vom trece cu bine peste această pandemie și ne vom regăsi împreună în sălile de concert cât mai curând!

Trăiți într o epoca în care muzica generată de calculator și inteligența artificială face concurență muzicii umane. Cum veți câștiga această luptă ingrată?
Inteligența artificială are rolul său foarte important. Am văzut chiar zilele trecute pe un canal de știri că în Asia artiștii virtuali câștigă din ce în ce mai mult teren în fața publicului și au deja fanii lor. Este o opțiune pentru fiecare dintre noi. Astăzi, anumite piane acustice au o componentă digitală care permite înregistrarea unui interpret și apoi redarea piesei, inclusiv cu apăsarea clapei ca și cum acela este acolo... doar că pianul cântă singur. Este o noua formă de competiție. Doar că în muzica clasică suntem obișnuiți cu o forma de competiție artistică extinsă. De exemplu, un pianist care interpretează un Preludiu de Bach nu se confruntă doar cu alte câteva zeci sau sute de pianiști contemporani, ci cu toți interpreții care au cântat și înregistrat în ultimii 100 de ani respectiva piesă și care acum se regăsesc pe Youtube sau pe Spotify. Practic, intrăm uneori într-o competiție directă cu nume legendare ale muzicii clasice, iar comparațiile sunt inevitabile. În muzica clasică lucrurile stau foarte diferit de muzica pop, unde Madonna cântă Madonna și Coldplay cântă Coldplay, Competiția este mult mai mare. Cu toate acestea, fiecare dintre noi avem interpreți preferați. Este acel element infinitezimal pe care îl aduce un anumit interpret. Este poate o mică imperfecțiune, care face însă respectiva interpretare atât de umană. Și poate chiar de aceea ne place. Și poate exact din cauza imperfecțiunii umane în materie de muzică vom prefera întotdeauna omul și nu mașină. În ceea ce mă privește am început deja să explorez zona de compoziție, așa cum am spus mai devreme. Cred că este o ecuație simplă în fond: mașinile vor compune precum mașinile, iar oamenii precum oamenii. Apoi, oameni sau mașini își vor exprima preferințele în raport cu natura lor. Și de aceea sunt ferm convinsă că oamenii vor alege întotdeauna până la urmă natura umană, cu toată splendoarea imperfecțiunii sale!

Am intrat în era new marketing, dar lipseste o componentă creativă esențială: cea muzicală. Alături de First PR, compania care vă reprezintă, aveți ocazia să revoluționați domeniul și să produceți prima campanie de marketing prin mijloace muzicale.
Este o sugestie excelentă! Ar fi un demers foarte creativ și, probabil, cu un mare grad de atractivitate. Să construiești o piață, să introduci un concept nou într-o piață și să generezi “early adopters” este destul de dificil și uneori cere mult timp. Cu toate acestea, epoca digitală pe care o experimentăm împreună aduce schimbări nebănuite peste noapte și oferă instrumente de marketing la care nu ne-am fi gândit cu un deceniu în urmă. Am avut ocazia să fac un Master în Arts Management la Universitatea de Economie Bocconi din Milano. Acolo am înțeles cât de importante sunt campaniile de marketing și forța pe care o campanie bine gândită poate să o dea unui brand. Mai mult decât atât, creativitatea este elementul esențial în dezvoltarea unei campanii de marketing menită să atragă mai mulți clienți sau să dezvolte un portofoliu de afaceri deja existent. Așa că… sunt gata de revoluție :)

Deși trist, s-a demonstrat că marele public nu poate distinge între muzica obișnuită și cea genială. Cea mai bună orchestră filarmonică din SUA a cântat la metrou și nimeni nu s-a oprit să o asculte, în timp ce un spectacol oficial are loc cu casa închisă. Cum vă simțiți într-o lume în care valoarea e recunoscută doar dacă e catalogată sau marketată? Cine este instanța care vă validează? Este ea autentică? Puteți continua călătoria prin muzică fără oglinzi și repere oficiale?
Așa cum spuneam, lumea este organizată dual. La fel sunt și instanțele care validează artiștii: în prima etapă este publicul, care validează actul artistic în momentul prezentării sale. Dar sunt atât de numeroase exemplele care au demonstrat că aceasta este doar o validare temporară și nu întotdeauna justă. Și atunci instanța supremă care validează actul artistic rămâne Timpul! Timpul este judecătorul suprem care ne arată dacă am avut dreptate, dacă am greșit și dacă ceea ce am realizat ca artiști a rezistat peste ani. Noi avem exemple fabuloase în acest sens: de exemplu Dinu Lipatti, după jumătate de secol de la dispariția sa a fost declarat cel mai mare interpret al lui Chopin. Iar un artist de talia lui Dinu Lipatti ne atinge sufletele cu arta sa, dincolo de orice catalogare sau marketing. Pur și simplu. Cât despre călătoria fără oglinzi și repere oficiale, răspunsul la această întrebare este cu siguranță afirmativ. Muzica este Univers, iar călătoria în sine este cu siguranță fascinantă. Este tot ce contează.

Cum arata decalogul muzicii în viziunea Sînzianei Mircea?
Este un decalog simplu, axat pe aceleași porunci ca și decalogul original: să nu furi, să nu minți și așa mai departe, dar care se poate reduce în final la o singură poruncă - să iubești muzica cu toată ființa ta. Pentru mine Muzica înseamnă bucurie, iubire, sinceritate, credință și multă-multă muncă pusă în slujba Muzicii, toată viața.


Despre Sînziana Mircea
Sînziana Mircea, Young Steinway Artist, are o carieră internațională, concertând în toată Europa, America de Nord și Asia. După debutul la 7 ani pe scena Atheneului din România, pianista și-a marcat debutul la Tokyo Metropolitan Theatre / Japonia și St Martin-in-the-Fields London / UK la doar 20 de ani. Patru ani mai târziu, a debutat la Carnegie Hall din New York într-un recital, recompensat de publicul american cu aplauze în picioare. La scurt timp, Sînziana a concertat în primul său turneu în China. Aparițiile sale recente includ: Carnegie Hall, Bucharest Radio Hall, Stockholm Philharmonic, Tallinn Philharmonic, Harvard Club New York, Bucharest Philharmonic, London Steinway Hall, Tokyo Steinway Hall, Sapporo Concert Hall, Nanjing Arts Center, Harbin Concert Hall.

Sînziana este câștigătoare a premiului Van Cliburn Foundation & TCU Scholarship Award (2014), precum și câștigător al Academiei Internaționale de Piano din Miami (2016). Sînziana a primit titlul de Young Steinway Artist în 2017, desemnând cei mai promițători pianiști din întreaga lume.

Înregistrările concertelor sale live au fost transmise de toate canalele de radio europene importante pentru muzică clasică, inclusiv BBC Radio 3, RAI 3 Italia, Music3 Belgia, Radio România Muzical și altele (Suedia, Norvegia, Polonia).

În 20 septembrie 2020, recitalul Sînzianei Mircea a fost capul de afiș pentru ediția emisiunii “Through the night” produsă de BBC Radio 3, difuzată în 13 țări europene, cu o audiență de un milion de ascultători.
În 2020 turneul său în Asia a fost amânat din cauza pandemiei, iar Sînziana a avut timpul necesar și inspirația de a compune o serie de prelucrări după compozitori celebri ai secolului XX, piese care sunt incluse pe albumul pregătit la Electrecord, care a fost lansat la începutul lunii decembrie.

Albumul de autor ”Fortuna – Piano Sensation”
Sînziana Mircea a lansat pe 10 decembrie albumul de autor ”Fortuna – Piano Sensation”. De această dată muziciana se prezintă publicului său atât în calitate de interpret, cât și de compozitor, acesta reprezentând primul său album de autor. Albumul ”Fortuna – Piano Sensation” propune o serie de 15 compoziții ale Sînzianei Mircea pe teme celebre din muzica clasică precum Carmina Burana, de Carl Orff, sau lucrări inspirate din muzica lui Chopin, Bach sau Haendel. Albumul prezintă înregistrări live din concert de la Filarmonica din Stockholm, precum și înregistrări de studio realizate la legendara Casă de Discuri Electrecord.

Sînziana Mircea a mărturisit: ”Este o experiență nouă pentru mine și sunt foarte fericită să o împărtășesc cu voi și să vă prezint variațiunile pentru pian pe teme celebre din muzica clasică. Inspirația pentru această călătorie vine dintr-o veche tradiție în care compozitorii și-au folosit reciproc temele ca punct de plecare pentru piese noi, descoperind astfel noi orizonturi. Mărturie în acest sens stau nimeni altul decât J.S. Bach și celebra sa versiune pentru pian a emoționantului Adagio pentru oboi și orchestră, compus de contemporanul său italian, Alessandro Marcello”.

Albumul este disponibil în magazinul Electrecord, pe platforma Emag.ro, la Cărturești și va fi prin principalele lanțuri de librării, iar în format digital va fi disponibil pe principalele platforme de streaming, inclusiv iTunes și Spotify. Puteți asculta o parte dintre piesele incluse pe acest album pe canalul de Youtube al pianistei, iar videoclipul piesei Fortuna îl puteți urmări aici.

De ce „Fortuna”?
Pentru mine, „Fortuna” înseamnă mult mai mult decât noroc. Înseamnă Credință, înseamnă Călătoria Vieții, Soartă, Destin. Este prezența lui Dumnezeu călăuzind fiecare pas pe care îl fac pe drumul vietii, in fiecare loc si in fiecare moment”.

De ce „Piano Sensation”?
Acest album este, de asemenea, despre diferitele moduri în care putem experimenta sunetul unui pian. Este vorba despre senzația pe care o avem atunci când auzim un sunet de pian, care poate veni în atât de multe moduri diferite. De-a lungul călătoriei, ascultam un singur pian, cum ar fi piesa de deschidere, uneori auzim două, pe măsură ce se îmbină împreună în Birds, sau chiar ca o mică „orchestră” de piane, cum ar fi Carousel, pentru trei piane. În același mod, acestui instrument puternic i se alătură vocea umană, instrumentul ideal, precum și corzile delicate ale unei chitare acustice, pe măsură ce cântă împreună in finalul albumului în variațiunile pe teme de Chopin și Albeniz”.

Aflați mai multe despre Sînziana Mircea: www.sinziana-mircea.com
YouTube: https://www.youtube.com/user/sanzianamircea
Facebook: https://www.facebook.com/sanziana.mircea
Instagram: https://www.instagram.com/sinziana.mircea

Despre Electrecord
Înființată în 1932, Electrecord a fost o lungă perioadă de timp singura casă de discuri din România. Pe parcursul celor 88 de ani, legendara casă de discuri Electrecord a editat albumele marilor maeștri, precum: George Enescu, Dinu Lipatti, Sviatoslav Richter, Radu Lupu, Valentin Gheorghiu, Dan Grigore și mulți, mulți alții care reprezintă borne importante în istoria muzicii la nivel mondial.


Comentarii


Pentru a putea preveni atacurile de securitate de tip spam, avem nevoie să stocăm datele pe care le-ați introdus și ip-ul dumneavoastră în baza de date. Aceste date nu vor fi folosite în alte scopuri decat prevenirea atacurilor. Sunteți de acord să stocăm aceste date ?
Notă : Comentariile pot fi adăugate doar în cazul în care v-ați dat acordul pentru stocarea datelor

Introduceti textul din imagine
captcha