În apropierea Sărbătorilor a apărut
provocarea realizării unui articol atipic în raport cu profilul revistelor noastre: un interviu cu una dintre cele mai talentate tinere
pianiste din România, Sînziana Mircea, cunoscută şi apreciată în special
pe plan internaţional. Pornit iniţial ca o joacă, dialogul s-a
transformat într-una din cele mai frumoase experiențe din acest an.
Sînziana a răspuns cu profunzime și eleganță fiecărei curiozități și
stângăcii, reuşind să dea mereu o perspectivă sensibilă, melodioasă, în
care fiecare notă, culoare ori idee a avut o esență aparte, parte din
filozofia sa luminoasă: Muzica este pictorul timpului, este vibrația care transformă trecătoarea secundă într-una nemuritoare. Putem descoperi artistul şi lumea filtrată prin sufletul său în interviul prezent, dar şi în albumul de autor Fortuna – Piano Sensation.
După mai bine de 30 de ani, acesta este primul album lansat la
Electrecord de un pianist român în dubla calitate de interpret și
compozitor.
V-am văzut într-un videoclip asortată cu clapele pianului. Aparent viața este o succesiune de alb și negru.
Alb/negru,
bine/rău, celebrul binom 0/1 care stă la baza programării, toate
acestea sunt exemple ale modului uluitor de simplu în care este
organizată lumea, nu? Dar de la minus infinit la plus infinit există o
infinitate de nuanțe. La fel se întâmplă și cu clapele pianului: la
prima vedere este totul alb și negru. Un pian tăcut este doar în alb și
negru. Dar Tăcerea nu este menirea unui pian. Menirea sa este Sunetul,
iar sunetele unui pian conțin o infinitate de nuanțe, care toate vorbesc
despre trăirile omenești, într-o limbă universală pe care o înțelege
toată lumea. Prin urmare cred că viața, deși uluitor de simplă,
câteodată, în aparența sa, este plină de nuanțe, surprinzătoare, nu de
puține ori.
Dacă ați transforma sunetele în culori ce tablou ar ieși?
De
multe ori asociez sunetul unui pian cu anumite culori, sau texturi.
Uneori mi se pare că sunetul este de catifea, o catifea vișinie,
mătăsoasă și grea. Alteori este diafan și fluid ca o eșarfă de mătase.
Câteodată însă acesta pare sclipitor ca un diamant, împrăștiind curcubee
în jur. Tabloul muzical este mereu atât de diferit! De exemplu,
probabil că ați remarcat faptul că aceeași piesă sună uneori foarte
diferit de la un interpret la altul. Paradoxul însă este acela că
aceeași piesă, cântată de același interpret două zile la rând... nu sună
la fel. Tabloul muzical este mereu diferit, pentru că reflectă emoția
unică a momentului, a fiecărei irepetabile zile. Altfel spus, muzica
este pictorul timpului, este vibrația care transformă trecătoarea
secundă într-una nemuritoare.
Cât de mult v-a influențat cariera desenul în care Tom și Jerry cânta la pian? De ce v-ați dorit să le luați locul?
Eu
sunt un mare fan al desenelor animate! Mă uit la ele cu mare bucurie!
Dar la început mi-au plăcut foarte tare florile :) Atunci când eram
foarte mică am văzut o pianistă care a primit foarte multe flori la
sfârșitul concertului și mi-am dorit să primesc și eu flori! Abia apoi
i-am descoperit pe Tom și Jerry! Și da, mi-am dorit să le iau locul,
cântând aceeași piesa, lucru pe care l-am și făcut mai tărziu. Mai mult
Tom decât Jerry, pentru că nu prea mai pot să încap în pian ca un
șoricel :).
Cântând în public e ca și cum v-ați dezbraca în fața acestuia. Ce rol joacă exhibiționismul în viața unui artist?
Dezbrăcatul
în public astăzi este mai facil și mai obișnuit decât oricând. Mai ales
că publicul s-a mutat foarte mult în zona virtuală. Online-ul a
transformat foarte multe aspecte considerate inacceptabile odinioară în
lucruri acceptabile social în prezent. În plan emoțional, însă,
societatea a evoluat foarte mult către disimularea emoțiilor, discursul
verbal este de multe ori foarte diferit de firul gândurilor și al
trăirilor interioare. În trecut oamenii umblau foarte îmbrăcați, dar
erau foarte direcți și onești în expunerea opiniilor și asumarea
acestora. Sunt două direcții de evoluție paradoxale: dezgolirea fizică a
venit la pachet cu o camuflare emoțională majoră, accentuată și de
dimensiunea virtuală a vieții noastre. În privința muzicienilor, însă
lucrurile nu s-au schimbat prea mult, pentru că instrumentul nostru de
lucru este emoția. În timpul unui concert muzicianul merge către o
expunere emoțională extraordinară, pentru că un interpret dacă nu este
autentic în arta sa, nu este credibil. În muzică nu poți să minți, nu
poți să disimulezi, fără să nu se simtă acest lucru. Aceasta este
diferența între un concert live și unul de tipul play-back. Publicul
vine la concert pentru a regăsi o emoție pură, nedisimulată, profundă,
care să îi atingă sufletul. Ceea ce face un muzician în timpul unui
concert nu este exhibiționism, ci este un act echivalent al unei
confesiuni. Este o întâlnire interioară artist-ascultător care se
întâmplă în altă dimensiune a acestei lumi, profund intimă, și care se
raportează exclusiv la emoțiile foarte personale și foarte profunde ale
fiecăruia dintre noi.
Ați putea
cânta doar pentru plante și vietăți, situație în care ați fi în armonie
perfectă cu natura. Interpretând în fața naturii umane, nu se produce o
(auto)limitare? Doriți să fiți unică, dar vă adresați aceluiași public…
O
să vă spun un secret binecunoscut: noi toți suntem în primul rând fanii
muzicii celui mai mare compozitor - Natura și depindem într-o măsură
inimaginabilă de aceasta! Cum ar fi o lume fără muzica naturii? Fără
sunetul ploii, al valurilor, al pădurii, al greierilor într-o noapte de
vară? Noi toți iubim această muzică și, atunci când nu o auzim multă
vreme, îi simțim lipsa și mergem să o căutăm. Prin urmare, atunci când
sunt în mijlocul naturii cel mai minunat mod în care găsesc armonia cu
aceasta este ascultând-o. Nimeni nu cântă mai frumos decât Ea!
Ca
muzician profesionist însă nu aș putea trăi din profesia mea doar
cântând pentru plante și vietăți, pentru că acestea nu mi-ar asigura
veniturile necesare existenței. Artiștii, la fel ca toată lumea, trebuie
să își plătească facturile la sfârșitul lunii cu ajutorul profesiei
lor. Atunci când mergi la supermarket nu te întreabă nimeni dacă ești
artist sau nu. Ca orice profesionist și noi muzicienii profesioniști
trebuie să trăim din profesia noastră, fiind recompensați material
pentru aceasta, ca orice altă categorie profesională. Pregătirea unui
concert necesită luni întregi de muncă, câte 6-8 ore pe zi, timp în care
nu faci altceva decât să exersezi. La fel ca un atlet a cărui cursă la
Olimpiadă durează poate un minut, pentru care, însă, s-a antrenat luni
întregi, fără pauză, doar pentru a realiza cursa perfectă.
Un
muzician devine nemuritor când reușește să cânte o muzică de pe o altă
planetă. În ce măsură luați în calcul o scurtătură: călătoria pe Marte
la bordul unei rachete concepută de Elon Musk?
Galaxia mea
este pe Pământ, alături de familie și de prieteni! Este o Galaxie așa de
mare și de frumoasă!!! Ce să fac eu pe Marte singură, sau printre
marțieni? Sigur nu au piane acolo și să mă apuc acum de studiul unui
instrument muzical marțian este un pic cam târziu :). O șansă pentru
ceva concerte marțiene aș putea avea însă dacă marțienii au interceptat
capsula timpului trimisă de NASA cu nava Voyager în 1977 și i-au
ascultat deja pe Louis Amstrong, Bach și Bethoven incluși pe discul “The
Sounds of Earth”. Curiozitatea este trăsătură fundamentală a Vieții,
indiferent de forma ei. Este prin urmare foarte natural să ne dorim să
cunoaștem noi universuri, la propriu și la figurat. Până la urmă, însă
fiecare dintre noi are la îndemână un univers întreg de descoperit în
fiecare secundă. Pe frontispiciul Templului lui Apollo din Delfi scria
“cunoaște-te pe tine însuți”. Buddha a preluat aceast principiu spunând
că accesul către orice univers este în interiorul nostru. Unii își
doresc să ajungă pe Marte, alții în Nirvana, alții pur și simplu găsesc
fericirea în gestul simplu de a ajuta pe cineva. Acolo este cheia care
deschide ușa către Galaxia fiecăruia. Eu nu caut să câștig un bilet
galactic. Eu caut să găsesc cheia către Galaxia mea pământeană. O să vă
anunț când am să o găsesc și vă voi invita la o cursă cu bilet gratuit!
Orfeu îmblânzea prin muzica sa fiarele
pădurii. Într-o lume amenințată și hărțuită de Covid, cel mai frumos dar
pentru omenire ar fi un vaccin prin muzică. În ce etapă sunteți cu
acest proiect?
Breaking news: deja am vaccinul! Sper să aibă
eficiență 100% și să placă tuturor. Este 100% românesc, se numește
“Fortuna-Piano Sensation” și l-am lansat pe 10 decembrie la casa de
discuri Electrecord. Este primul meu album de autor și reunește o serie
de variațiuni pe care le-am compus pe teme celebre din muzica clasică
pentru unul, două sau chiar trei piane, dar și pentru combinații inedite
precum pian-chitară sau pian-chitară-voce. Înregistrările au fost
realizate în concert live la Filarmonica din Stockholm și în studiourile
legendarei case de discuri Electrecord. Sper că toți cei care își vor
dori acest “vaccin muzical”, îl vor procura, se vor bucura și nu vor
avea efecte... adverse față de muzica mea :). Cu ajutorul lui Dumnezeu
sper că vom trece cu bine peste această pandemie și ne vom regăsi
împreună în sălile de concert cât mai curând!
Trăiți
într o epoca în care muzica generată de calculator și inteligența
artificială face concurență muzicii umane. Cum veți câștiga această
luptă ingrată?
Inteligența artificială are rolul său foarte
important. Am văzut chiar zilele trecute pe un canal de știri că în Asia
artiștii virtuali câștigă din ce în ce mai mult teren în fața
publicului și au deja fanii lor. Este o opțiune pentru fiecare dintre
noi. Astăzi, anumite piane acustice au o componentă digitală care
permite înregistrarea unui interpret și apoi redarea piesei, inclusiv cu
apăsarea clapei ca și cum acela este acolo... doar că pianul cântă
singur. Este o noua formă de competiție. Doar că în muzica clasică
suntem obișnuiți cu o forma de competiție artistică extinsă. De exemplu,
un pianist care interpretează un Preludiu de Bach nu se confruntă doar
cu alte câteva zeci sau sute de pianiști contemporani, ci cu toți
interpreții care au cântat și înregistrat în ultimii 100 de ani
respectiva piesă și care acum se regăsesc pe Youtube sau pe Spotify.
Practic, intrăm uneori într-o competiție directă cu nume legendare ale
muzicii clasice, iar comparațiile sunt inevitabile. În muzica clasică
lucrurile stau foarte diferit de muzica pop, unde Madonna cântă Madonna
și Coldplay cântă Coldplay, Competiția este mult mai mare. Cu toate
acestea, fiecare dintre noi avem interpreți preferați. Este acel element
infinitezimal pe care îl aduce un anumit interpret. Este poate o mică
imperfecțiune, care face însă respectiva interpretare atât de umană. Și
poate chiar de aceea ne place. Și poate exact din cauza imperfecțiunii
umane în materie de muzică vom prefera întotdeauna omul și nu mașină. În
ceea ce mă privește am început deja să explorez zona de compoziție, așa
cum am spus mai devreme. Cred că este o ecuație simplă în fond:
mașinile vor compune precum mașinile, iar oamenii precum oamenii. Apoi,
oameni sau mașini își vor exprima preferințele în raport cu natura lor.
Și de aceea sunt ferm convinsă că oamenii vor alege întotdeauna până la
urmă natura umană, cu toată splendoarea imperfecțiunii sale!
Am intrat în era new marketing,
dar lipseste o componentă creativă esențială: cea muzicală. Alături de
First PR, compania care vă reprezintă, aveți ocazia să revoluționați
domeniul și să produceți prima campanie de marketing prin mijloace
muzicale.
Este o sugestie excelentă! Ar fi un demers foarte
creativ și, probabil, cu un mare grad de atractivitate. Să construiești o
piață, să introduci un concept nou într-o piață și să generezi “early
adopters” este destul de dificil și uneori cere mult timp. Cu toate
acestea, epoca digitală pe care o experimentăm împreună aduce schimbări
nebănuite peste noapte și oferă instrumente de marketing la care nu
ne-am fi gândit cu un deceniu în urmă. Am avut ocazia să fac un Master
în Arts Management la Universitatea de Economie Bocconi din Milano.
Acolo am înțeles cât de importante sunt campaniile de marketing și forța
pe care o campanie bine gândită poate să o dea unui brand. Mai mult
decât atât, creativitatea este elementul esențial în dezvoltarea unei
campanii de marketing menită să atragă mai mulți clienți sau să dezvolte
un portofoliu de afaceri deja existent. Așa că… sunt gata de revoluție
:)
Deși trist, s-a demonstrat că
marele public nu poate distinge între muzica obișnuită și cea genială.
Cea mai bună orchestră filarmonică din SUA a cântat la metrou și nimeni
nu s-a oprit să o asculte, în timp ce un spectacol oficial are loc cu
casa închisă. Cum vă simțiți într-o lume în care valoarea e recunoscută
doar dacă e catalogată sau marketată? Cine este instanța care vă
validează? Este ea autentică? Puteți continua călătoria prin muzică fără
oglinzi și repere oficiale?
Așa cum spuneam, lumea este
organizată dual. La fel sunt și instanțele care validează artiștii: în
prima etapă este publicul, care validează actul artistic în momentul
prezentării sale. Dar sunt atât de numeroase exemplele care au
demonstrat că aceasta este doar o validare temporară și nu întotdeauna
justă. Și atunci instanța supremă care validează actul artistic rămâne
Timpul! Timpul este judecătorul suprem care ne arată dacă am avut
dreptate, dacă am greșit și dacă ceea ce am realizat ca artiști a
rezistat peste ani. Noi avem exemple fabuloase în acest sens: de exemplu
Dinu Lipatti, după jumătate de secol de la dispariția sa a fost
declarat cel mai mare interpret al lui Chopin. Iar un artist de talia
lui Dinu Lipatti ne atinge sufletele cu arta sa, dincolo de orice
catalogare sau marketing. Pur și simplu. Cât despre călătoria fără
oglinzi și repere oficiale, răspunsul la această întrebare este cu
siguranță afirmativ. Muzica este Univers, iar călătoria în sine este cu
siguranță fascinantă. Este tot ce contează.
Cum arata decalogul muzicii în viziunea Sînzianei Mircea?
Este
un decalog simplu, axat pe aceleași porunci ca și decalogul original:
să nu furi, să nu minți și așa mai departe, dar care se poate reduce în
final la o singură poruncă - să iubești muzica cu toată ființa ta.
Pentru mine Muzica înseamnă bucurie, iubire, sinceritate, credință și
multă-multă muncă pusă în slujba Muzicii, toată viața.
Despre Sînziana Mircea
Sînziana
Mircea, Young Steinway Artist, are o carieră internațională, concertând
în toată Europa, America de Nord și Asia. După debutul la 7 ani pe
scena Atheneului din România, pianista și-a marcat debutul la Tokyo
Metropolitan Theatre / Japonia și St Martin-in-the-Fields London / UK la
doar 20 de ani. Patru ani mai târziu, a debutat la Carnegie Hall din
New York într-un recital, recompensat de publicul american cu aplauze în
picioare. La scurt timp, Sînziana a concertat în primul său turneu în
China. Aparițiile sale recente includ: Carnegie Hall, Bucharest Radio
Hall, Stockholm Philharmonic, Tallinn Philharmonic, Harvard Club New
York, Bucharest Philharmonic, London Steinway Hall, Tokyo Steinway Hall,
Sapporo Concert Hall, Nanjing Arts Center, Harbin Concert Hall.
Sînziana este câștigătoare a premiului Van Cliburn Foundation & TCU Scholarship Award (2014), precum și câștigător al Academiei Internaționale de Piano din Miami (2016). Sînziana a primit titlul de Young Steinway Artist în 2017, desemnând cei mai promițători pianiști din întreaga lume.
Înregistrările concertelor sale live au fost transmise de toate canalele de radio europene importante pentru muzică clasică, inclusiv BBC Radio 3, RAI 3 Italia, Music3 Belgia, Radio România Muzical și altele (Suedia, Norvegia, Polonia).
În 20
septembrie 2020, recitalul Sînzianei Mircea a fost capul de afiș pentru
ediția emisiunii “Through the night” produsă de BBC Radio 3, difuzată în
13 țări europene, cu o audiență de un milion de ascultători.
În 2020
turneul său în Asia a fost amânat din cauza pandemiei, iar Sînziana a
avut timpul necesar și inspirația de a compune o serie de prelucrări
după compozitori celebri ai secolului XX, piese care sunt incluse pe
albumul pregătit la Electrecord, care a fost lansat la începutul lunii
decembrie.
Albumul de autor ”Fortuna – Piano Sensation”
Sînziana
Mircea a lansat pe 10 decembrie albumul de autor ”Fortuna – Piano
Sensation”. De această dată muziciana se prezintă publicului său atât în
calitate de interpret, cât și de compozitor, acesta reprezentând primul
său album de autor. Albumul ”Fortuna – Piano Sensation” propune o
serie de 15 compoziții ale Sînzianei Mircea pe teme celebre din muzica
clasică precum Carmina Burana, de Carl Orff, sau lucrări inspirate din
muzica lui Chopin, Bach sau Haendel. Albumul prezintă înregistrări live
din concert de la Filarmonica din Stockholm, precum și înregistrări de
studio realizate la legendara Casă de Discuri Electrecord.
Sînziana Mircea a mărturisit: ”Este o experiență nouă pentru mine și sunt foarte fericită să o împărtășesc cu voi și să vă prezint variațiunile pentru pian pe teme celebre din muzica clasică. Inspirația pentru această călătorie vine dintr-o veche tradiție în care compozitorii și-au folosit reciproc temele ca punct de plecare pentru piese noi, descoperind astfel noi orizonturi. Mărturie în acest sens stau nimeni altul decât J.S. Bach și celebra sa versiune pentru pian a emoționantului Adagio pentru oboi și orchestră, compus de contemporanul său italian, Alessandro Marcello”.
Albumul este disponibil în magazinul Electrecord, pe platforma Emag.ro, la Cărturești și va fi prin principalele lanțuri de librării, iar în format digital va fi disponibil pe principalele platforme de streaming, inclusiv iTunes și Spotify. Puteți asculta o parte dintre piesele incluse pe acest album pe canalul de Youtube al pianistei, iar videoclipul piesei Fortuna îl puteți urmări aici.
De ce „Fortuna”?
”Pentru
mine, „Fortuna” înseamnă mult mai mult decât noroc. Înseamnă Credință,
înseamnă Călătoria Vieții, Soartă, Destin. Este prezența lui Dumnezeu
călăuzind fiecare pas pe care îl fac pe drumul vietii, in fiecare loc si
in fiecare moment”.
De ce „Piano Sensation”?
”Acest
album este, de asemenea, despre diferitele moduri în care putem
experimenta sunetul unui pian. Este vorba despre senzația pe care o avem
atunci când auzim un sunet de pian, care poate veni în atât de multe
moduri diferite. De-a lungul călătoriei, ascultam un singur pian, cum ar
fi piesa de deschidere, uneori auzim două, pe măsură ce se îmbină
împreună în Birds, sau chiar ca o mică „orchestră” de piane, cum ar fi
Carousel, pentru trei piane. În același mod, acestui instrument puternic
i se alătură vocea umană, instrumentul ideal, precum și corzile
delicate ale unei chitare acustice, pe măsură ce cântă împreună in
finalul albumului în variațiunile pe teme de Chopin și Albeniz”.
Aflați mai multe despre Sînziana Mircea: www.sinziana-mircea.com
YouTube: https://www.youtube.com/user/sanzianamircea
Facebook: https://www.facebook.com/sanziana.mircea
Instagram: https://www.instagram.com/sinziana.mircea
Despre Electrecord
Înființată
în 1932, Electrecord a fost o lungă perioadă de timp singura casă de
discuri din România. Pe parcursul celor 88 de ani, legendara casă de
discuri Electrecord a editat albumele marilor maeștri, precum: George
Enescu, Dinu Lipatti, Sviatoslav Richter, Radu Lupu, Valentin Gheorghiu,
Dan Grigore și mulți, mulți alții care reprezintă borne importante în
istoria muzicii la nivel mondial.