Evaluările endoscopice sunt parte integrantă a Gastroenterologiei moderne. Endoscopia digestivă diagnostică şi terapeutică presupune însuşirea unor noţiuni teoretice dar mai ales a unor tehnici practice de lucru pentru care există o curbă de învatare nu întotdeauna rapid şi uşor de parcurs.
Programele tradiţionale pentru învaţarea endoscopiei digestive evaluând pacienţi se întind de obicei pe 2 sau 3 ani.
Pentru însuşirea deprinderilor practice în endoscopie evitând disconfortul şi problemele etice ridicate de învaţarea pe pacienţi reali, au fost concepute diverse modele de simulatoare incluzând dispozitive confecţionate din materiale sintetice, simulatoare pe computer şi modele animale. Modelele animale sunt frecvent utilizate atât în scop didactic cât şi de cercetare.
Modelele de învatare ce utilizează animalele vii aproximează cel mai bine situaţii întâlnite în endoscopia digestivă la om de exemplu prin existenţa fluidului intraluminal şi prezenta motilitatii digestive. Cel mai frecvent utilizaţi sunt porcii adulţi anesteziaţi (Sus scrofus domesticus). Se oferă astfel posibilitatea de diagnostic şi tratament adecvat pentru multiple patologii: tratamentul sângerarilor digestive active (provocate) se poate realiza prin hemostaza mecanică utilizând clipsuri, prin injectarea de variate substanţe chimice sau prin metode termice, cum este coagulare cu plasmă de argon; poate fi realizată rezecţia unor formaţiuni polipoide digestive prin polipectomie simplă dar şi prin metode speciale cum sunt rezecţia mucosala sau disecţia submucoasă; se poate realiza diagnosticul perforaţiilor digestive şi închiderea acestora utilizând diverse variante de clipuri.
Cursurile hands-on pe animale vii sunt utile în special pentru deprinderea unor tehnici speciale cum sunt inserţia gastrostomiei endoscopice dar şi colangiografia endoscopică retrogradă, ecoendoscopia digestivă cu aspiraţie cu ac fin( FNA) sau endoscopia transluminală (NOTES). De asemenea, este singurul model prin care poate fi simulată manometria oddiană.
Utilizarea animalelor vii prezintă dezavantajul costurilor mari de întreţinere dar ridică şi probleme etice. De asemenea unele manevre cum sunt sfincterotomia endoscopică oddiană sau gastrostomia pentru NOTES sunt dificil de repetat de către mai mulţi cursanţi la acelaşi animal.
În concluzie modelul de învaţare pe animale vii oferă condiţiile de lucru cele mai apropiate de realitate fiind util în special pentru demonstrarea procedurilor avansate ce nu pot fi simulate prin alte tehnici, cum sunt ecoendoscopia sau manometria oddiană. Pot fi studiate astfel şi noile accesorii endoscopice permiţând dezvoltarea de noi tehnologii.
La ora actuală, în România, astfel de cursuri se efectuează în cadrul spitalului Ponderas, intr-un centru de training dotat cu instrumentar necesar pentru operaţii laparoscopice, intervenţii endoscopice, anestezie, dar şi operaţii deschise pe model suin (porci anesteziaţi).
Bibliografie
Wagh MS, Waxman I: Animal models for endoscopic simulation. Gastrointest Endosc Clin N Am 16:451-456, 2006
Greenwald D, Cohen J: Evolution of endoscopy simulators and their application. Gastrointest Endosc Clin N Am 16:389-406, 2006
Hochberger J, Neumann M, Maiss J, et al. EASIE (Erlangen Active Simulator for Interventional Endoscopy): a new bio-simulation model: first experience gained in training workshops [abstract]. Gastrointest Endosc 1998;47:116.
Noar MD. An established porcine model for animate training in diagnostic and therapeutic ERCP. Endoscopy 1995;27:77–80.
Sedlack RE: Simulators in training: Defining the optimal role for various simulation models in the training environment. Gastrointest Endosc Clin N Am 16:553-563, 2006
Salan Emilia Mihaela
Buna ziua! As dori sa ma inscriu la un curs de EDS si EDI. Astept sa-mi spuneti cam cand s-ar putea desfasura. Multumesc mult!
Aug. 4, 2016, 10:49 p.m.