20
None

Capcane la prețuri în farmacii

La medicamentele etice (cele care se elibereaza cu prescripție medicală) avem în România așa numitul preț maximal per cutie, lucru care se traduce prin faptul că farmacia chiar dacă are un monopol într-o zonă nu poate să depășească acest preț în defavoarea pacientului. Să dau un exemplu: dacă un pacient are o rețetă simplă pentru o cutie de Algocalmin, atunci la nici o farmacia din România nu are voie să plătească mai mult decât prețul maximal de 8,57 lei. Putem spune că acesta se dorește a fi o protecție socială, nu contează ca omul nostru se află într-un cartier de lux din București, sau într-un punct de lucru dintr-un cătun îndepărtat, el nu va plăti mai mult de 8,57 lei pe rețeta de Algocalmin. Dar românul este inventiv și plecând de la denumirea de „preț maximal”, unele farmacii încearcă să-și fidelizeze pacienții oferind o reducere din prețul maximal la rețetele simple și/sau să ofere o reducere din suma de coplată maximală la rețetele gratuite și compensate. Pornind de la denumirea de preț maximal, această practică oarecum anticoncurențială pare totuși că a găsit portița de a rămâne în legalitate. Desigur, aceste beneficii pot fi în avantajul financiar al pacientului. Sunt şi câteva situaţii de medicamente etice care nu au preţ maximal şi totuşi se eliberează pe baza de prescripţie medicală, dar numărul acestora este mic.

La OTC-uri (medicamente care se eliberează fără prescripție medicală) și/sau la suplimente alimentare, avem o altă situație. Prețurile diferă de la farmacie la farmacie, neexistând un preț de reper. Farmaciile pun prețuri diferite, în funcție de prețul de achiziție și de politica farmaciei, iar unele farmacii pentru posesorii de card dau diferite reduceri (de obicei procentuale) din prețul de pe raft. Printr-un preț mai mic, farmaciile încearcă să-și fidelizeze clienții. Unele farmacii oferă reduceri din prețul de pe raft doar celor care primesc un card. Aceste reduceri sună bine și trebuie să spun obiectiv că de multe ori sunt chiar reale, în sensul că prețul de pe raft pornește de la un preț corect calculat și reducerea în sine aduce beneficii financiare pacientului. Dar există şi situaţii când preţul medicamentului sau al suplimentului alimentar este -să formulăm mai fin- „săltat”, iar cardul de fidelitate doar ne dă impresia că achiziționăm ceva mai ieftin, printr-un efect psihologic, când de fapt preţul după reducere depăşeşte preţul mediu din alte farmacii la produsul respectiv. Înainte să ne îmbătăm cu efectul psihologic „cât de importanţi suntem noi pentru farmacia respectivă că ne-a tipărit un card de fidelitate”, este recomandabil să verificăm preţul final plătit pentru cutia respectivă. Se poate întâmpla uşor să avem „surpriza” neplăcută ca preţul produsului să fie mai scump după aplicarea reducerii de card comparativ cu acelaşi produs la o farmacie care nu emite carduri de fidelitate. Şi unii mai plătesc şi biletul de autobuz dus-întors să ajungă la farmacia la care au card de fidelitate.

Până la urmă, dacă ne referim doar la preţ, nu contează dacă medicamentele se eliberează cu card de fidelitate sau fără, contează la final doar cât plăteşti. Din fericire, serviciul farmaceutic nu se poate rezuma doar la preţul produselor. Farmaciile mai mici care nu au posibilitatea finaciară să acorde reduceri mari, pot compensa acest lucru printr-o atitudine corectă faţă de pacient şi prin recomandări şi sfaturi argumentate ştiinţific. S-a dovedit că nu preţul este factorul decisiv pentru majoritatea oamenilor care aleg o farmacie, dar nici nu putem neglija acest aspect. 

Alte articole despre:

Comentarii


Pentru a putea preveni atacurile de securitate de tip spam, avem nevoie să stocăm datele pe care le-ați introdus și ip-ul dumneavoastră în baza de date. Aceste date nu vor fi folosite în alte scopuri decat prevenirea atacurilor. Sunteți de acord să stocăm aceste date ?
Notă : Comentariile pot fi adăugate doar în cazul în care v-ați dat acordul pentru stocarea datelor

Introduceti textul din imagine
captcha