Urmare din numărul anterior
Bronhopneumopatia obstructivă cronică (BPOC) este o boală pulmonară heterogenă, caracterizată prin simptome respiratorii cronice (dispnee, tuse, producție de spută) și/sau exacerbări, datorate anomaliilor căilor aeriene (bronșită/bronșiolită) și/sau alveolare (emfizem), ce cauzează obstrucție aeriană persistentă, frecvent progresivă.
Recuperarea respiratorie (RR) pe de altă parte este o intervenţie multidisciplinară și complexă pentru pacienţii cu boli respiratorii cronice, care sunt simptomatici şi care, adesea, au activităţile zilnice limitate. Recuperarea respiratorie este concepută pentru a reduce simptomele, pentru optimizarea stării funcţionale, creşterea aderenţei la tratament şi pentru reducerea costurilor de îngrijire, prin stabilizarea sau ameliorarea manifestărilor sistemice ale bolii.
O analiză, a impactului modelelor cuprinzătoare de RR doar pentru antrenamentul fizic nu a demonstrat nici un efect semnificativ asupra calității vieții prin adăugarea educației. Singura constatare, care s-a dovedit a fi semnificativ diferită atunci când educația este combinată cu exercițiile fizice, se referă la ratele de finalizare. S-a observat că atunci când intervenția de RR a inclus educația, o proporție semnificativ mai mare de participanți au finalizat programul. Având în vedere provocările semnificative ale abandonului de la programele de RR, această constatare ar putea fi semnificativă din punct de vedere clinic și ar susține literatura care sugerează că oamenii percep componenta educațională ca fiind foarte benefică.
Când s-au comparat programele educaționale specifice bolii cu îngrijirea obișnuită a fost demonstrat un impact pozitiv semnificativ asupra utilizării asistenței medicale și asupra calității vieții. Se efectuează revizuiri sistematice pentru a identifica ce conținut educațional este livrat ca parte a recuperării respiratorii. Cinci subiecte cheie au fost incluse în mod constant în programele de RR: 1) anxietatea/depresia și managementul stresului, 2) recunoașterea precoce a semnelor de infecție/exacerbare, 3) dispneea și managementul simptomelor, 4) nutriția, 5) tehnicile de utilizare a inhalatoarelor și nebulizatoarelor.
Cunoașterea pacienților înscriși în programele de RR este esențială pentru proiectarea experiențelor educaționale de calitate, cu scopurile și obiectivele de învățare. Proiectarea educațională de calitate constă în (i) crearea de obiective sau rezultate de învățare, care se bazează pe obiectivele pacientului, (ii) proiectarea activităților, care sprijină învățarea pentru atingerea obiectivelor și (iii) evaluarea atingerii obiectivelor de învățare cu furnizarea de feedback și timp de a reflecta. Obiectivele de învățare pot fi clasificate ca fiind cognitive (dezvoltarea cunoștințelor), afective (despre schimbarea atitudinilor) sau psihomotorii (învățarea unei abilități). Orice evaluare a învățării ar oferi feedback participanților cu privire la faptul dacă obiectivele lor legate de abilități, cunoștințe sau atitudini s-au schimbat sau mai trebuiau lucrate.
Stările psihologice și cognitive pot influența învățarea și sunt importante de a fi înțelese atunci când se proiectează educație individualizată pentru persoanele cu boli respiratorii cronice. Persoanele cu BPOC au mai multe șanse de a experimenta anxietate și/sau depresie. În plus, rata tulburărilor de panică este de zece ori mai mare decât populația generală pentru persoanele cu BPOC. Depresia este asociată cu deficite de memorie, iar depresia și anxietatea coexistente sunt asociate cu afectarea memoriei verbale. În învățare, s-a demonstrat că anxietatea îi determină pe indivizi să aloce selectiv mai multă atenție stimulilor auto-percepuți „legați de amenințare”, distrăgându-i atenția de la sarcina specifică în cauză. În schimb, anxietatea cu privire la îndeplinirea unei sarcini s-a dovedit, de asemenea, a servi drept motivație, determinându-i pe indivizi să aloce resurse suplimentare pentru a învăța respectiva sarcină. Fiecare individ are totuși un răspuns diferit, iar răspunsul poate varia în funcție de situație.
Adăugând la complexitatea învățării, atunci când sănătatea mintală și bunăstarea sunt afectate, procesarea cognitivă poate influența, de asemenea, realizarea învățării. Scăderea volumului hipocampului, creșterea microsângerărilor profunde sau infratentoriale și leziunile substanței albe sunt mai frecvente în BPOC, ducând la deficiențe funcționale, cum ar fi deficite în timpii de reacție, funcționare executivă și memorie.
None