None

Autismul este cea mai frecventa si mai grava tulburare a copilariei, care se poate recupera cu ajutorul terapiei ABA

     Autismul este o tulburare de dezvoltare care inregistreaza o crestere alarmanta in toate mediile, in toata lumea, estimandu-se la ora actuala ca exista 1 copil cu tulburare din spectrul autist la 100 de copii.0

     Autismul apare mai des la baieti decat la fete (proportia fiind de 1 la 4) si este intalnit in toate tipurile de familii indiferent de mediu, rasa, etnie, nivel intelectual sau material.

     Autismul este un sindrom comportamental carecterizat prin dificultati in 3 mari: comunicare si limbaj, social si comportamental (prin comportamente stereotipe, repetitive, autostimulari).

     Pentru a se stabili un diagnostic de autism, aceasta definitie presupune ca individul sa manifeste: 1. O scadere în interactiunea sociala 2. O scadere în comunicare 3. Un comportament, interese si activitati restrictive, repetitive si stereotipe 4. Simptomele aparute înaintea vârstei de 3 ani.

     Autismul se diagnosticheaza doar prin observarea si evaluarea comportamentelor copiilor, si de cele mai multe ori acest lucru se intampla intre 18 luni si varsta de 3 ani, copilul avand urmatorul tip de manifestari:

  • Evita de cele mai multe ori contactul vizual atat cu mama cat si cu ceilalti si nu urmareste cu privirea persoanele sau obiectele care se misca in campul lui vizual;
  • Are comportamente repetitive fata de anumite obiecte (exemplu: invarte rotile de la masinute foarte mult timp) sau fata de propriul corp: bate din palme, se leagana;
  • Copilul nu raspunde la solicitarile adultului (decat cand "vrea") si pare ca nu aude sau nu intelege ceea ce i se cere;
  • Jocul ii este marcat de un caracter stereotip (foloseste obiectele sau jucariile mereu in acelasi fel, de exemplu: le inchide/deschide, bate cu obiectele in anumite locuri, le invarte etc );
  • Copilul nu foloseste obiectele in scopul lor uzual (le linge, scutura, plimba sticle pe care le umple si le goleste etc);
  • A incetat sa mai foloseasca anumite cuvinte pe care inainte le folosea.
  • Nu ii imita pe cei din jur, copii sau adulti;
  • Nu raspunde atunci cand este strigat pe nume;
  • Manifesta aversiune fata de schimbari si se manifesta prin crize de plans;

Terapia ABA poate duce la recuperarea copiilor cu autism

     Desi autismul este o tulburare care se mentine toata viata, si care duce la diferite nivele de izolare (persoala, sociala ori profesionala), tratamentul intensiv, inceput cat mai de timpuriu poate imbunatati semnificativ viata persoanelor cu autism.

     ABA (Applied Behavior Analysis) se refera la comportamentele umane observabile, masurabile si intotdeauna implica modificarea comportamentala.   

     Scopul final al terapiei este sa imbunatateasca viata persoanei, si sa o ajute sa devina independenta in conditii sociale naturale. Terapia ABA se poate lucra la domiciliul copilului sau in centre specializate. Avantajul terapiei desfasurate acasa este acela ca permanent familia este conectata la terapie si poate stii exact ce invata copilul, care ii sunt dificultatile si punctele forte.

     La Centru insa exista marele avantaj al socializarii, al grupului de copii. La Centrul AITA copiii care beneficiaza de programul intensiv de 4 ore, beneficiaza de doua ore de terapie inviduala, in sala lui de terapie cu terapeutul si materialele lui, si de doua ore de socializare in grup, timp in care se lucreaza abilitatile necesare interactiunii si comunicarii cu copiii de aceeasi varsta. Activitatile de grup il ajuta pe copil sa generalizeze ce a invatat in terpia individuala, si il pregatesc pentru mersul la gradinita. Problemele copilului cu autism se refera intr-o proportie foarte mare la socializare, la afectarea relatiilor lui cu ceilalti, copii sau adulti, iar aceste probleme se regleaza doar in relatia cu copiii si adultii din jur in conditii de grup. Grupurile de obicei sunt mici, de 5 sau 6 copii, dar care sunt coordonati si sustinuti de tot atatia terapeuti.

     Cand diagnosticul este acela de autism, copilul este diagnosticat la timp iar procesul terapeutic este bine implementat exista toate premizele unei evolutii foarte frumoase in care copilul sa ajunga sa invete sa se joace, sa vorbeasca, si sa fie independent in mediul sau.

Psiholog Daniela Martinescu

- presedinte - ASOCIATIA PENTRU INTERVENTIE TERAPEUTICA IN AUTISM

tel: 0753.055852

email: asociatia.aita@yahoo.com

http://autism-aita.ro  

Comentarii


Pentru a putea preveni atacurile de securitate de tip spam, avem nevoie să stocăm datele pe care le-ați introdus și ip-ul dumneavoastră în baza de date. Aceste date nu vor fi folosite în alte scopuri decat prevenirea atacurilor. Sunteți de acord să stocăm aceste date ?
Notă : Comentariile pot fi adăugate doar în cazul în care v-ați dat acordul pentru stocarea datelor

Introduceti textul din imagine
captcha