Cultura sporturilor electronice este într-o continuă creștere. Populația se adapteză la aceste schimbări și asemenea trebuie să facă și medicina. Esport-ul, sau sporturi electronice, sunt o formă de jocuri video de nivel competițional ce pot fi individuale sau de echipă. Acestea sunt practicate cu ajutorul diferitelor platforme, cum ar fi PC, Play Station, Xbox, Wii și altele.
Începând din luna octombrie 2017, Comitetul Olimpic Internațional a acceptat oficial ca eSport-ul să fie considerat activitate sportivă. Audiența globală a sporturilor electronice a ajuns la 532 milioane de umăritori, dintre care, 261 milioane sunt entuziaști care urmaresc acest tip de evenimente cel puțin o dată pe lună.
Câteva evenimente importante de eSports au avut loc în România, sau au avut jucători români în prim-plan la turnee internaționale. În 2021, cel mai important turneu de DOTA 2 -The International- a avut loc la București pe Arena Națională. Turneul a înregistrat peste 2 milioane de urmăritori, iar cuantumul premiilor oferite a fost de 40 de milioane $ (cel mai mare din istorie), echipa învingatoare câstigând un premiu de 18,2 mil.$. În 2023, între 24 august și 4 septembrie, la Iași a avut loc a 15-a ediție a turneului IESF World Esports Championship (un turneu mondial offline de Counter-Strike: Global Offensive), cu un cumul total al premiilor în vloare de 500.000$.
Sportivii practicanți de eSports sunt supuși factorilor de risc specifici unei vieți sedentare. Aceștia pot suferi patologii oftalmologice precum oboseala/uscăciunea ochilor, patologii neurologice sau psihologice, de exemplu insomnie sau tulburări psihosociale. Tulburarea de joc este una din patologiile pe care OMS a inclus-o în rândul patologiilor mentale. Această tulburare presupune prioritizarea jocurilor în detrimentul altor acțiuni, cum ar fi activitățile cotidiene esențiale.
Printre patologiile musculoscheletale la care sunt expuși acești sportivi se numară sindromul de tunel carpian/ulnar, epicondilite, bursite ale cotului, dureri cervicale, lombalgii și așa mai departe. Unele dintre acestea sunt cauzate de o postură incorecta practicată pentru perioade lungi de timp.
Poziția prelungită în șezut este un factor predispozant pentru apariția patologiilor venotrombotice cum ar fi trobozele venoase ale membrelor inferioare. Beasley et al. le-a numit eTromboze în studiul său despre patologiile trombembolice secundare imobilizării în fața calculatorului. Pentru a preveni apariția acestei patologii, sportivii pot face flexie plantară repetată cu vârful piciorului sprijinit în podea, contracția muschilor gambei stimulând întoarcerea venoasă.
Printre riscurile pe care sportivii din sfera eSports îl au, se numără și sedentarismul. 15% dintre jucători petrec cel puțin 3 ore fără a se ridica de pe scaun și 40% dintre sportivi realizează activitați fizice cu durată mai mică de 60 minute/zi.
Nutriția acestor sportivi este una cu multe lipsuri în ceea ce privește calitatea alimentației. Timpul petrecut în antrenamente (5-10 ore/zi) împiedică abordarea unei diete corecte, prin promovarea subnutriției sau supranutriției. De asemenea, există un consum crescut de băuturi carbogazoase, cafeinizate și cu un conținut ridicat de glucoză.
În concluzie, prevenirea sau eliminarea riscurilor la care sunt expuși acești sportivi ar intra în competența unei echipe interdisciplinară, coordonată de medicul de medicină sportivă și recomandările să fie făcute individualizat. Sunt recomandate testări periodice atât a funcțiilor motrice, neurologice și psihologice cât și a funcțiilor analizatorii.
None