Există mai multe şcoli, mai multe abordări ale art-terapiei. Printre acestea cităm abordările psihodinamice, abordările umaniste, abordările psiho-educaţionale, abordările sistemice şi abordările integrative, cu menţiunea că sub umbrela fiecărei categorii menţionate există mai multe şcoli bine conturate, fiecare cu specificul ei. Vom încerca totuşi să subliniem trăsăturile comune, şi anume care sunt acele trăsături ce diferenţiază art-terapia de restul terapiilor.
Spre deosebire de alte terapii, în special psihoterapia prin cuvânt, art-terapia poate fi utilizată cu succes şi în cazul persoanelor ce au dificultăţi de exprimare prin intermediul limbajului verbal. Tehnicile de terapie prin artă, numite şi tehnici creative, dispun de o serie de instrumente împrumutate din domeniul artelor plastice. Pictura, desenul, colajul, fotografia, sculptura, modelajul, teatrul, poveştile, dansul… devin instrumente de comunicare, un fel de prelungire a fiinţei umane. Art-terapia combină procesele creative, artele vizuale, domeniul dezvoltării umane, cu modele de consiliere şi psihoterapie ce diferă uşor de la o şcoală la alta. Terapeutul utilizează tehnicile creative, artele plastice pentru a călăuzi persoana în călătoria sa către descoperire de sine, echilibru, autorealizare, individualizare.
Deoarece arta a fost utilizată dintotdeauna de către oameni ca modalitate de exprimare, comunicare şi vindecare, art-terapia devine o modalitate naturală de optimizare a sănătăţii mintale, de creştere şi dezvoltare personală. Nu de puţine ori am auzit credinţa că acest gen de terapie s-ar adresa mai degrabă copiilor. Într-adevăr, cu copiii acest gen de terapie se potriveşte foarte bine datorită deschiderii lor naturale către artă, însă această terapie este special creată astfel încât să faciliteze accesul către sine oricărei persoane, indiferent de vârstă, dornice să facă acest lucru. Libertatea şi siguranţa oferite de modalităţile creative sunt un aspect extrem de important al procesului terapeutic. Nu este nevoie ca persoana să aibă studii sau abilităţi artistice deoarece în art-terapie produsul final nu este atât de important… procesul este cel care contează. Există o conexiune între culorile folosite şi gândurile, trăirile, emoţiile, dorinţele, nevoile, unei persoane. Această conexiune se conturează pe parcursul şedinţelor de lucru iar semnificaţia şi sensul sunt date de persoana care utilizează tehnicile creative.
Art-terapia este o modalitate foarte eficientă ce facilitează auto-cunoaşterea, înţelegerea de sine, găsirea sensului vieţii, eliberarea de anxietate, tensiune, traume, dezvoltarea abilităţilor de expimare, comunicare, funcţionarea adecvată în societate, dezvoltarea încrederii în sine, crearea de strategii de rezolvare a conflictelor, integrarea, percepţia extinsă a lumii înconjurătoare, claritatea în gândire, echilibrarea emoţională, dezvoltarea creativităţii, etc.
Art-terapia tratează o gamă largă de afecţiuni precum depresia, anxietatea, tulburările de alimentaţie, abuzul de substanţe, problemele de natură psiho-socială, dificultăţi de relaţionare şi socializare, agresivitatea, hiperactivitatea, tulburările mentale, abuzul, tulburările emoţionale, efectele secundare legate de dizabilitate, problemele neurologice etc.
Şedintele de art-terapie pot avea loc individual sau în grup şi durează în medie o oră şi jumătate pentru adolescenţi şi adulţi şi în jur de o oră pentru copii şi vârstnici. Tehnicile creative alese şi temele alese depind de nevoile şi de specificul problematicii participanţilor.
Psiholog Ana – Caterina Bedivan
Napocensis Medical Center