None

Campania de vaccinare contra HPV!

Campania de informare pentru vaccinarea contra infecţiei cu HPV (virusul care provoacă, în anumite condiții, cancer de col uterin), desfășurată în perioada iunie-octombrie, sub mesajul “Tu decizi pentru sănătatea fiicei tale. Informează-te!”, va avea la final un sondaj de opinie, pentru testarea încrederii populației în acest vaccin, la finele campaniei de promovare. Evaluarea se va face pe un eșantion reprezentativ de 1000 de subiecți, părinți cu fete în categoria de vârstă de vaccinare. Hotărârea Ministerului Sănătății este că, dacă potrivit sondajului, măcar jumătate din subiecți opinează pentru vaccinare, atunci se consideră oportună demararea acestei atât de controversate campanii antivirale. Este un test normal, pentru a nu se ajunge în fond la repetarea situației anterioare, în care s-a efectuat etapa de pregătire pentru vaccinare (cu costurile aferente) dar s-a descoperit când s-a trecut la fapte că prea puțini erau convinși să se vaccineze.

Un asemenea sondaj poate să arate în fond în ce măsură campania de informare referitoare la vaccin a fost eficientă, adică a convins populația să-și dea acordul de vaccinare. Sondajul nu poate să demonstreze nici eficacitatea vaccinului și nici să oblige pe cineva să se vaccineze dacă nu dorește. Dar, dacă sondajul va fi făcut public (așa cum s-a anunțat) și nu rămâne doar ca o verificare internă, atunci se schimbă lucrurile, el nu mai este doar un test al opiniei publice ci un mijloc de manipulare, de influențare a intenției celor în cauză dacă să se vaccineze sau nu, pe principiul că tentația naturală este de a te integra trendului majoritar. Astfel, sondajul poate înclina balanța într-un sens sau altul, și anume în acel sens indus de rezultatul sondajului. Dacă va ieși că în proporție de 60% opinia este pro, pe de o parte se poate da start campaniei de vaccinare (de data asta legitimată de sondaj) și, în același timp, segmentul de nehotărâți și poate și o parte din opozanți vor ceda.

Dar, având în vedere faptul că finanțarea campaniei de promovare a vaccinului vine chiar de la companiile producătoare, dacă și sondajul este finanțat din aceeași sursă, rezultatul lui este previzibil. Adică, cine nu a fost convins să accepte vaccinul, prin întâlniri şi activităţi de informare din timpul campaniei, deci cu vorba bună, va fi orientat să adere la vaccinare prin mijlocul mai eficient, al sondajului (care acționează ca un bici asupra opiniei publice).

Procedeul manipularii prin sondaje de opinie este împrumutat din campaniile electorale, pentru că în ambele situații miza este deosebit de importantă.

Călin Mărcușanu

Comentarii


Pentru a putea preveni atacurile de securitate de tip spam, avem nevoie să stocăm datele pe care le-ați introdus și ip-ul dumneavoastră în baza de date. Aceste date nu vor fi folosite în alte scopuri decat prevenirea atacurilor. Sunteți de acord să stocăm aceste date ?
Notă : Comentariile pot fi adăugate doar în cazul în care v-ați dat acordul pentru stocarea datelor

Introduceti textul din imagine
captcha