Într-o lume care se află în permanentă schimbare și evoluție, din ce în ce mai mulți părinți ajung la concluzia că utilizarea computerului va duce la bunăstarea copiilor prin stimularea creativității, a mijlocelor de exprimare și prin îmbogățirea cunoștințelor. Era calculatorului a adus cu sine numeroase beneficii pe de o parte, dar pe de altă parte, a determinat și suprasolicitarea organismului uman. Expunerea îndelungată și repetată la ecranele digitale determină o serie de probleme la nivel ocular și sistemic.
În contextul actual epidemiologic COVID-19, prin desfășurarea orelor de școală sau a cursurilor online și datorită distanțării sociale, calculatorul și telefoanele mobile sunt foarte mult utilizate ceea ce a determinat schimbări ale refracției oculare, prezența ochiilor roșii sau a hiperlăcrimării. Simptomele acestea sunt:
- dureri de cap
- usturime și înroșire a ochilor
- vedere încețoșată, neclară
- dureri ale musculaturii cefei și spatelui
- oboseală oculară
- dificultăți de acomodație vizuală
- tulburări de atenție.
Majoritatea simptomelor vizuale sunt legate de vederea înceţoşată. Pacienţii relatează că nu pot menţine o imagine clară pentru o perioadă mai lungă de timp sau pierd rândurile, atunci când citesc. Vederea înceţoşată poate fi: constantă, vedere înceţoşată la distanţă după lucrul îndelungat la calculator, vedere la aproape înceţoşată intermitentă. Un rol important în apariţia vederii înceţoşate la distanţă îl are acomodaţia inadecvată. Chiar şi o oră de lucru în faţa calculatorului poate reduce amplitudinea acomodaţiei şi reduce valoarea punctului proxim de convergenţă. Aceste modificări sunt temporare şi nu au un efect permanent asupra acomodaţiei şi a capacităţii de convergenţă. Efortul acomodativ susţinut la lucrul de aproape poate duce şi la apariţia unei miopii tranzitorii. Unii pacienţi pot acuza diplopie care poate fi cauzată de o disfuncţie a vederii binoculare.
Prevalenţa astenopiei acomodative printre utilizatorii de gadgeturi este între 55% şi 88%. Cele mai frecvente simptome date de astenopie sunt oboseala oculară şi cefaleea, care apar după folosirea îndelungată a gadgeturilor.
Ochiul uscat poate fi principala cauză de oboseală oculară la utilizatorii de gadgeturi. În mod normal, o persoană clipeşte de 15 ori pe minut, însă rata clipitului este mult mai scăzută la utilizatorii de calculator, respectiv de 4-6 ori pe minut, ceea ce determină scăderea cantităţii filmului lacrimal şi afectarea temporară a corneei. Sindromul de ochi uscat determină simptome ca: senzaţia de arsură sau mâncărime oculară, senzaţia de corp străin, oboseala oculară sau chiar hiperlăcrimare în încercarea de a reface filmul lacrimal. Portul lentilelor de contact asociat cu utilizarea îndelungată a gadgeturilor are un efect aditiv în apariţia sindromului de ochi uscat.
Utilizarea prelungită și repetată a gadget-urilor afectează și sistemul musculo-scheletal ducând la apariția unor simptome cum ar fi :
- dureri la nivel cervical
- dureri la nivel lombar
- dureri la nivelul umerilor
Copiii dezvoltă aceste simptome deoarece birourile și spațiile unde sunt amplasate calculatoarele sunt amenajate îndeosebi pentru adulți, ducând astfel la adoptarea unor poziții vicioase de către copii. Ei trebuie sa mențină o poziție ridicată a capului pentru a putea vedea clar ecranul, sau trebuie să se ridice în picioare, aceste poziții ducând la apariția simptomelor musculo-scheletale. Două dintre cele mai frecvente patologii musculo-scheletale dezvoltate în urma utilizării excesive a dispozitivelor electronice sunt :
- la nivelul gâtului, datorită poziției vicioase a capului în jos și înainte, determinând durere, slăbiciune și reducerea mobilității la nivelul gâtului, umerilor și spatelui
- la nivelul policelui datorită mișcărilor repetate de tastare, determinând durere la nivelul articulației pumnului și a policelui.
De asemenea, pot fi întâlnite și simptome generale, care nu au legătură directă cu ochii, cum ar fi :
- iritabilitatea
- nervozitatea
- oboseala generalizată.
Copiii utilizează calculatoarele din ce în ce mai mult, atât în scop educațional, cât și în scop recreativ, fapt care duce la apariția precoce a simptomelor enumerate mai sus.
Utilizarea excesivă a dispozitivelor electronice determină:
- sedentarism
- dietă deficitară
- lipsa activităților în aer liber (12).
Prevenţie şi tratament
Este important să se ia în considerare atât terapia oculară cât şi ajustarea adecvată a condiţiilor de utilizare a gadgeturilor.
Tratamentul poate fi împărţit în 6 paşi:
- Menţinerea ratei de clipit în limite normale (aprox. 15 pe minut);
- Regula 20-20-20: menţinerea privirii timp de 20 secunde, la o distanţă de minim 20 feet (6 metri), la fiecare 20 minute din timpul de privit pe PC;
- Iluminatul corespunzător. Spaţiul de lucru ar trebui să aibă o iluminare egală în tot câmpul vizual;
- Ajustarea monitorului la o distanţă de cel puţin 50 cm de ochi şi centrul cu 10-15 cm sub ochi, reglarea corespunzătoare a contrastului şi luminozităţii;
- Purtarea unui ochelar corespunzător pentru lucrul îndelungat la calculator. Este importantă alegerea corecţiei potrivite dacă există şi o tulburare de refracţie sau presbiopie;
- Control oftalmologic regulat.
O altă soluţie o reprezintă utilizarea lacrimilor artificiale. Utilizarea lacrimilor artificiale cu o vâscozitate mai mare poate fi mai eficientă în ameliorarea discomfortului ocular.
Se recomandă ca periodic, să se efectueze un control oftalmologic, pentru toate vârstele, deoarece se vor utiliza intens tabletele sau calculatoarele.
Evaluarea clinică a pacientului care acuză simptome asociate cu CVS poate fi împărţită în 5 paşi:
- Înţelegerea pacientului şi a mediului vizual, care include: istoricul pacientului, acuitatea vizuală, determinarea ochiului dominant şi evaluarea obiectivă a ochiului;
- Refracţia oculară: corecţia tulburărilor de refracţie şi mărimea caracterelor utilizate;
- Evaluarea sistemului vizual: evaluarea acomodaţiei, evaluarea vederii binoculare şi a motilităţii oculare;
- Examinarea oculară: examinarea simţului cromatic, evaluarea ratei de clipire, efectuarea testui Shirmer;
- Evaluarea condiţiilor de muncă: iluminarea, strălucirea şi reflecţia, evaluarea locului de lucru.