60
None

Alfabetizarea în domeniul sănătății

„Sănătatea nu este totul, dar fără sănătate totul este nimic“.Schopenhauer

Argument

„Tendința de îmbătrânire din Europa va continua în deceniile viitoare. Speranța de viață a crescut în toate țările UE. Durata medie de viață a crescut de la 74 de ani, în 1990, la 80 în 2015, iar până în 2060 speranța de viață va fi crescut cu mai mult de șapte ani pentru bărbați și șase pentru femei. Statistic, povara bolilor cronice este în creștere. În UE, aproximativ 32 de milioane de adulți cu vârsta cuprinsă între 20 și 79 de ani au diabet zaharat și rate de creștere a obezității. Mai mult decât suferința umană, bolile cronice reprezintă o povară foarte mare în bugetul asistenței medicale – tratarea acestora reprezintă 70% până la 80% din totalul costurilor de asistență medicală”. (2016, dr. Vytenis Andriukaitis, Comisarul European pentru Sănătate și Siguranță Alimentară)

Conform Institutului Naţional de Sănătate Publică în România, excesul ponderal şi obezitatea sunt responsabile de: 

  • 44% dintre problemele cauzate de diabet,  
  • 23% dintre cele provocate de bolile ischemice cardiace
  • 7 - 41% dintre problemele cauzate de diverse forme de cancer. 

În populaţia de copii preşcolari şi şcolari din România, obezitatea de cauză neendocrină, hipotrofia ponderală şi staturală, sechelele de rahitism, anemia prin carenţa de fier figurează în top 10 probleme de sănătate publică. (Institutul Naţional de Sănătate Publică, 2016)

Definiție 

Alfabetizarea în sănătate (AS), conform National Institute of Health, este măsura în care indivizii au capacitatea de a obţine, procesa şi înţelege informaţii de bază cu privire la sănătate şi la serviciile de sănătate, dar şi capacitatea de a lua decizii adecvate cu privire la propria sănătate. O atenție aparte merită alfabetizarea nutrițională, care, așa cum spunea domnul Prof. Univ. Nicolae Hîncu „trebuie să preceadă învăţarea alfabetului. Nutriţia este o ştiinţă, deci presupune informarea din surse competente – validate de medicii specialişti, înţelegerea şi aplicarea în practică. Situaţia alarmantă privind obezitatea, bolile metabolice şi cele cardiovasculare, arată că această ştiinţă trebuie integrată în sistemul de educaţie. Cu cât mai devreme, în copilărie, cu atât mai bine! Cariera unui om este importantă, dar să pregătim copiii în primul rând pentru sănătate, care este o condiţie pentru succes şi fericire.“ 

Repere conceptuale 

AS este este strâns legată de încrederea pe care oamenii o au în abilităţile lor de a urma un tratament prescris sau de a discuta cu medicul despre problema lor de sănătate. 

În SUA, 36% din adulţi au un nivel de alfabetizare în sănătate scăzut iar în Europa 45% sunt sub nivelul limită al alfabetizării în sănătate. Potrivit raportului ”Puterea pacienților europeni - opțiuni și implicații”, publicat la Bruxelles, pacienții români sunt printre cei mai puțin informați din Europa, situându-se abia pe locul 30 într-un clasament al țărilor europene. În grupuri vulnerabile: persoanele în vârstă, cele cu un nivel de educaţie scăzut ori cu un statut socio-economic precar, nivelul redus de alfabetizare în sănătate depăşeşte 60%. 

Rolul AS, pentru a fi sustenabilă, presupune nu doar înţelegerea unei liste de cuvinte din spectrul medical ci și dobândirea unui set dinamic de abilităţi la care individul apelează în situaţii noi. 

Educaţia şi factorii de mediu sunt cei mai importanţi determinanţi ai sănătăţii. AS, componentă de bază în promovarea sănătăţii, oferă un cadru de integrare a acestor determinanți ai sănătății cu terminologia medicală utilizată în prevenţia primară, secundară şi terţiară. 

Un nivel scăzut de AS este asociat cu:  

  • lipsa accesării serviciilor de sănătate, 
  • lipsa înţelegerii experienţelor medicale trăite,
  • lipsa aderenţei la tratament, 
  • aptitudini deficitare de management a stării de sănătate, 
  • evoluţia nefavorabilă a bolii, 
  • costuri ridicate asociate managementului bolii. 

Accesarea serviciilor de sănătate. Nivelul scăzut al AS reprezintă cea mai puternică barieră în parcurgerea drumului prin sistemul de sănătate şi în funcţionarea optimă în rolul de consumator al serviciilor de sănătate.

Comunicarea medic – pacient 

Poate fi afectată și de anxietatea pacienților cu un nivel scăzut de AS. Pacienţii ezită să pună întrebările necesare clarificării explicaţiilor sau indicaţiilor date de medic, răspund mai puţin, nu redau cu detalii propria istorie medicală şi este puţin probabil să admită că sunt confuzi. 

Și pentru furnizorii serviciilor de sănătate, AS este un subiect delicat. 

Soluții posibile la nivelul practicii medicale presupun abordarea centrată pe pacient manifestată printr-o serie de comportamente manifestate de personalul medical: 

  • luarea în considerare a vârstei, etniei, şi culturii de provenienţă a pacientului, precum și oferirea de informaţii în limba maternă,
  • asistarea pacientului în completarea formularelor, 
  • evitarea limbajului medical și definirea tuturor termenilor tehnici,
  • organizarea informaţiei- punctele importante să fie evidenţiate şi repetate,
  • utilizarea imaginilor, diagramelor şi analogiilor,
  • verificarea înțelegerii sensului informaţiilor transmise,

Înainte de a părăsi cabinetul medical, este important să ne asigurăm că pacientul poate răspunde la următoarele întrebări:

  1. cu ce problemă de sănătate mă confrunt?
  2. ce trebuie să fac în acest sens?
  3. de ce este important ca eu să fac aceste lucruri?

Concluzii

Obiectivul de bază al educației pentru sănătate constă în formarea și dezvoltarea în rândul populației, începând încă din prima copilărie, a unei concepții și a unui comportament igienic, sanogenic, în scopul apărării sănătății, dezvoltării armonioase și fortificării organismului, adaptării lui la condițiile mediului ambiental natural și social.

AS reprezintă măsura în care indivizii au capacitatea de a înţelege dar și de a lua decizii adecvate cu privire la propria sănătate. 

AS joacă un rol central, eforturile decidenților politici trebuie să vizeze înţelegerea acestui construct şi a impactului pe care îl are asupra stării de sănătate a populației în societatea modernă.

Bibliografie selectivă

  1. www.unesco.org/education/uie/confintea/repfra.html
  2. Indicatori ai contextului socio-cultura www.biblioteca.ase.ro/downres.php?tc=5463
  3. https://ec.europa.eu/epale/ro/content/alfabetizare-sanatate
  4. Annual Ageing Report, European Commission, 2015: http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/european_economy/2015/ee3_en.htm
  5. American Medical Association Foundation - Health Literacy Initiative, www.amafoundation.org
  6. Center for Health Care Strategies www.chcs.org
  7. Department of Health and Human Services www.health.gov/communication/literacy/default.htm 
  8. Health Literacy Consulting http://www.healthliteracy.com/
  9. Institute of Medicine of the National Academies www.iom.edu/project.asp?id=3827
  10. National Institute for Literacy http://www.nifl.gov
  11. National Network of Libraries of Medicine http://nnlm.gov/outreach/consumer/hlthlit.html
  12. http://adevarul.ro/sanatate/dieta-fitness/profdrnicolae-hancu-alfabetizarea-nutritionala-trebuie-preceada-invatareaalfabetului-1_5a1bfa2f5ab6550cb895db51/index.html


Comentarii


Pentru a putea preveni atacurile de securitate de tip spam, avem nevoie să stocăm datele pe care le-ați introdus și ip-ul dumneavoastră în baza de date. Aceste date nu vor fi folosite în alte scopuri decat prevenirea atacurilor. Sunteți de acord să stocăm aceste date ?
Notă : Comentariile pot fi adăugate doar în cazul în care v-ați dat acordul pentru stocarea datelor

Introduceti textul din imagine
captcha