Autismul infantil este o tulburare de dezvoltare a copilului mic, debutând sub vârsta de 3 ani, care afectează comunicarea şiintegrarea copilului în familie, şcoală, societate.
Statistic, autismul apare în proporţie de 4-5 copii la 10.000 de naşteri, băieţii fiind de 4 ori mai afectaţi decât fetele.
Semnele care trebuie să îngrijoreze pe părinţi sunt:
- în sfera limbajului: întârzierea sau absenţa totală a dezvoltării limbajului vorbit, folosirea unui limbaj stereotip, repetitiv atunci când este achiziţionat, raportarea propriei persoane la peroana a doua sau a treia, intonarea cuvintelor într-o manieră deosebită, melodioasă, inabilitatea de-a iniţia şi a susţine o conversaţie cu alte persoane.
- în sfera comportamentului, lipsa contactului vizual, lipsa relaţionării cu alţi copii, preferinţa pentru jocurile stereotipe, neelaborate, atitudine detaşată faţă de mamă, interacţionare bizară, prezenţa mişcărilor sau gesturilor repetitive, ataşamentul particular pentru obiecte, sunete, agitaţie şi anxietate extremă la modificările survenite în ritual.
Din cauza dificultăţilor de comunicare copilul autist poate fi luat de către anturaj drept hipoacuzic. De aceea, prima prezentare poate fi la medicul specialist în otorinolaringologie. De asemenea, copilul autist poate fi luat drept retardat mintal sau hiperkinetic de către medicul de familie mai puţin întâlnit cu cazurile de copii autişti. În aceste cazuri, copii vor fi referiţi medicului psihiatru pentru stabilirea diagnosticului. Evaluarea, respectiv diagnosticarea precoce are un rol esenţial pentru a se asigura intervenţia precoce.
Abordarea copilului autist se face în echipă multidisciplinară formată din pediatru, psihiatru, psiholog clinician, logoped, profesor de educaţie specială, asistent social.Deoarece autismul infantil poate să apară în cadrul unor afecţiuni neurologice, este nevoie de evaluare neurologică pediatrică la copii cu stigmate cutanate ale bolii Bourneville, crize epileptice, comportament inadecvat, retard neuropsihic şi de limbaj.
Din punctul de vedere al tratamentului,acesta este individualizat şi constă în intervenţie educativă precoce, masivă şi structurată şi medicaţie indicată de către medicul psihiatru, medicul neurolog pediatru, după caz.