Farmaciile independente din România traversează o periodă dificilă. Legislația stufoasă, trecerea multor farmacii la impozitarea de 1% din cifra de afaceri, scăderea marjelor la produsele farmaceutice, concurența puternică mai ales din mediul urban, eventuala scădere de preț la o mare parte din medicamentele etice, toate acestea împreună fac ca ziua de mâine să fie imprevizibilă. Impozitarea de 1% la farmaciile cu cifră mică de afaceri și personal redus duce farmaciile într-un cerc vicios în care, în ciuda scăderii marjelor, în ciuda scăderii profitabilității, farmacia e nevoită să cotizeze în funcție de cifra de afaceri. Și farmacii relativ puternice resimt această trecere obligatorie din 1 ianuarie 2018.
Încerc să enumăr câteva dintre tendințele cele mai noi, remarcate la o mare expoziție din Madrid din acest an, unde pe suprafața de aproximativ 2 terenuri de fotbal, o zi întreagă nu a fost suficientă pentru a vizita toate standurile. Iată câteva idei spicuite de la standuri: introducerea produselor de nutriție, produsele galenice reinventate, vânzarea de ochelari cu dioptrii pozitive, folosirea produselor farmaceutice pe bază de Cannabis, automatizarea recepției și eliberării de medicamente, ambalarea și gruparea medicamentelor pe diferitele momente de administrare pentru a crește complianța la maxim, ustensile pentru tehnică farmaceutică, formule cosmetice, produse pentru copii, tehnici de aranjare pe rafturi a OTC-urilor și a altor produse farmaceutice, brățări anticăpușă pt. copii, aparate de analiză rapidă a sângelui și urinei, aparate medicale pentru măsurarea unor parametri fiziologici la pacienții țintă (gratuit sau contra cost– în funcție de decizia managerului de farmacie), aparate cu fise de cântar și tensiune arterială, piercing-uri de ureche pentru copii și adulți, produse medicamentoase din extracte standardizate din ciuperci, o gamă largă de suplimente pt. copii cu formulări speciale pentru a crește atașamentul copiilor la aceste produse, tehnici de aranjare vitrine de farmacie, aranjamente în oficină în funcție de drumul parcurs de pacient în oficină și în funcție de unghiul de vedere al clientului, vitrină exterioară pentru vânzare și înafara programului de lucru (vânzarea diferitelor produse farmaceutice sau OTC-uri în țările unde legislația permite acest lucru), design-uri inovative de mobilier de farmacie, gamă largă de dispozitive medicale, ochelari extraflexibili pentru copii, aparate pentru monitorizarea stării venoase, produse de tip OTC de homeopatie.
În astfel de locuri realizezi cât de complexă e această meserie de farmacist, cât de greu te poți regăsi în atâtea curente moderne și curente tradiționale reinventate. Oficina este inima, motorul farmaciei. Orice greșeală, chiar și neinteționată, orice aspect minor poate să lucreze în subconștientul celui care calcă pragul farmaciei tale. Va reveni sau nu va mai reveni clientul respectiv în farmacia ta? Este o întrebare la care răspunsul este în directă legătură cu supraviețuirea ta ca farmacie, cu personalul angajat, ca meserie în sine. E timpul pentru o schimbare radicală în tot mai puținele farmacii independente. Este singura șansă de a rămâne competitivi. Desigur, toate aceste schimbări nu trebuie să fie doar superficiale. Aceste design-uri moderne au nevoie și de oameni care sunt în continuă dezvoltare profesională, care privesc cu respect pacientul și care lucrează în spiritul creșterii calității vieții pacientului, fără practici agresive de marketing, fără a fi necesar să păcălim omul, care în majoritatea cazurilor calcă pragul farmaciei pentru că are o problemă reală. Eu cred că respectul și corectitudinea față de pacient și punerea în față a interesului clientului aduc pe termen lung atât rezultate profesionale, cât și financiare. Această expoziție și conferință cred că are în primul rând rolul de a deschide ferestre, de a ne da curaj să fim inventivi, să primim idei despre cum putem transforma oficina noastră de farmacie într-un loc plăcut, cum putem adapta acest prim lăcaș din farmacie într-o zonă unde ne putem desfășura ca farmaciști, unde putem să ne folosim de punctele noastre profesionale forte și de specificul farmaciei. Creativitatea din noi trebuie activată la maxim, pentru ca din atâtea viziuni, curente, informații, să sintetizăm și să alegem elementele care ne reprezintă și să le aplicăm în oficina noastră. Este o provocare în România secolului XXI, ca farmaciști independenți, să modernizăm oficina din farmacia pe care o conducem.
- În final, vreau să concluzionez câteva elemente fără de care va fi greu, mai ales în mediul urban, să rămânem în picioare ca farmacie independentă.
- Mărirea suprafeței de oficină pentru a crește la maxim zona de expunere a produselor nonRX
- Transformarea counte-rului într-o zonă unde pacientul și specialistul discută de la egal la egal
- Aranjarea OTC-urilor și altor produse farmaceutice ce pot fi expuse într-o manieră care să ofere o vizibilitate cât mai bună
- Viitorul farmaciei înseamnă obținerea unui profit suplimentar din produse nonRX
- Crearea unei zone de consiliere, o încăpere unde specialistul se poate consulta cu un bolnav în condiții deplin intime. Această zonă este extrem de importantă și din perspectiva oferirii de servicii medicale către pacienți, un lucru extrem de util atât profesional, pe ramura de prevenție, cât și material, această practică fiind o armă extraordinară de fidelizare și-de ce nu- de venituri suplimentare
- Crearea unui ambient plăcut care are efect prin prisma subconștientului: un pacient dacă se simte bine, confortabil, într-un loc, sunt șanse mari să revină, chiar dacă avem prețuri puțin mai mari decât concurența
- Și în final, dar nu în ultimul rând, conform zicalei: „omul sfințește locul”, să umplem oficina farmaciei cu gânduri pozitive, cu entuziasm, cu creativitate, cu încredere în sine și să punem pe primul loc interesul pacientului. În acest fel, nu avem cum să pierdem această bătălie.