30
None

Reguli de bază pentru un stil de viaţă sănătos

Un stil de viaţă sănătos poate fi contagios, însă nu aştepta să te „infectezi” de la alţii – încearcă să fii tu însuţi purtătorul acestui virus al sănătăţii! Ce înseamnă însă să trăim sănătos şi de ce am face-o, dacă de multe ori este mult mai comod să abordăm fiecare zi fără restricţii?

Un stil de viaţă sănătos înseamnă mai mult decât un set de reguli pe care le urmăm pentru a evita anumite boli. Trăind sănătos ne clădim o lume în care ne atingem potenţialul maxim, atât pe partea fizică cât şi cea emoţională.

Nu oricine poate avea un trup perfect, dar oricine poate avea o sănătate bună, un număr corect de kilograme şi o stare de spirit potrivită.

Alimentaţia

Unul dintre factorii care atârnă cel mai greu în ecuaţia sănătăţii este alimentaţia. Alimentele pe care le consumi afectează modul în care arăţi şi te simţi, sănătatea fizică şi mentală.

Subiectul alimentaţiei ideale este unul extrem de vast, cu o multitudine de teorii, regimuri alimentare şi cure ce promit rezultate impresionante. A mânca sănătos nu înseamnă însă neaparat aderarea la o filozofie strică de nutriţie sau renunţarea completă la alimentele care îţi dau satisfacţie. Înseamnă echilibru, moderaţie, alegeri potrivite şi respectarea unui set minim de reguli de bază, ce poate fi apoi extins.

O alimentaţie sănătoasă are la bază un consum ridicat de fructe şi legume (de minim 5-6 ori pe zi), cereale integrale, grăsimi sănătoase (Omega-3, provenite în mare parte din peşte gras) şi carne slabă. Această combinaţie are rolul de a asigura o mare varietate de nutrienţi, păstrând nivelul de calorii redus, ceea ce duce la controlul greutăţii, al colesterolului şi tensiunii arteriale.

Este recomandat să evităm sau să reducem treptat consumul de alimente procesate, zahăr, sare şi grăsimi. Consultă întotdeauna etichetele produselor pentru a determina valoarea nutritivă a acestora, precum şi ingredientele şi provenienţa lor.

De preferinţă, încearcă să mănânci alimentele crude, să le fierbi sau coci şi nu să le prăjeşti. Dacă totuşi recurgi la prăjit, foloseşte uleiuri cum este cel de măsline sau rapiţă.

Încearcă să reduci la minim consumul de alcool şi să elimini băuturile carbogazoase, ce au un conţinut ridicat de zahăr. În ceea ce priveşte apa, o bună hidratare este esenţială pentru funcţionarea în condiţii optime a organismului şi pentru eliminarea toxinelor.  Recomandările diferă în ceea ce priveşte consumul optim de apă, însă cifrele se învârt în jurul valorii de 3 litri pe zi pentru bărbaţi şi 2,2 litri pentru femei.

Trebuie să mai reţinem că mitul potrivit căruia a mânca sănătos înseamnă a mânca scump este doar atât, un mit. Există foarte multe reţete extrem de sănătoase care pot fi preparate cu un buget redus.

Exerciţiile fizice

Corpul uman are nevoie de mişcare, lipsa acesteia ducând pe termen scurt şi lung la o multitudine de probleme. Exerciţiul fizic ne ajută să ne menţinem în formă inima şi sistemul circulator, plămânii, să ne protejăm articulaţiile dezvoltând musculatura sau să ardem caloriile în exces.

Un alt beneficiu este eliberarea de endorfine, substanţe ce ne dau o stare de euforie şi ce reduc percepţia durerii. Starea generală de bine şi reducerea riscului de depresie sunt date şi de întărirea respectului de sine sau de socializare, în cazul în care practicaţi sporturi împreună cu prietenii sau cei dragi.

Cât de des ar trebui să facem exerciţii fizice şi ce tipuri sunt recomandate? La fel ca şi în cazul alimentaţiei, nici în cazul exerciţiilor fizice nu putem vorbi despre o recomandare bătută în cuie. În linii mari ar trebui să facem mişcare pentru circa 30 de minute în fiecare zi. Când vorbim despre mişcare ne referim la ceva mai intens decât o simplă plimbare (jogging, înot, aerobic, ciclism, etc), deoarece musculatura şi inima trebuie să fie puse la treabă.

Este important să găseşti o activitate fizică care să ţi se potrivească, pe care să o practici cu plăcere, deoarece în caz contrar îţi va fi foarte greu să te motivezi pe termen lung.

De asemenea, în cazul în care suferi deja de anumite afecţiuni este recomandat să discuţi cu mediul tău înainte de a te apuca de sport, pentru a te asigura că acesta nu îţi va accentua eventualele probleme de sănătate.

Stresul

Stresul este supranumit, pe bună dreptate, ucigaşul din umbră al omului modern. Efectele negative ale stresului se resimt atât fizic cât şi emoţional, de la dezechilibrul sistemului imunitar, problemele cardiace şi digestive, agravarea astmului şi a diabetului, îmbătrânirea prematură şi până la depresie, atacuri de panică şi izolare socială.

Stresul este mult mai mult decât o simplă senzaţie. Acesta este un răspuns fiziologic ce apare în situaţiile în care te simţi ameninţat, care îţi creşte rapid pulsul şi tensiunea, ritmul respiraţiei şi îţi inundă corpul cu hormoni cum ar fi cortizolul sau adrenalina.

Atât alimentaţia cât şi mişcarea contribuie la reducerea stresului, însă de cele mai multe ori trebuie să preiei controlul asupra gândurilor şi emoţiilor tale, asupra mediului de lucru şi a celui familial pentru a restabili echilibrul.

Fumatul

În cazul în care fumezi, una dintre cele mai eficiente măsuri pe care o poţi lua pentru a pune bazele unui stil de viaţă sănătos este să renunţi la acest obicei. Fumatul creşte semnificativ riscul de apariţie a unui număr vast de afecţiuni, de la boli de inimă, atacuri cerebrale şi până la numeroase tipuri de cancer.  Este recomandat să apelezi la un grup de suport sau la sfatul medicului în cazul în care nu reuşeşti să scapi de acest viciu singur.

Pe scurt, un stil de viaţă sănătos înseamnă sa facem zilnic alegeri sănătoase, atât pentru propria persoană cât şi pentru cei dragi ai noştri. Ceea ce nu este deloc uşor, dar cu voinţă şi perseverenţă putem reuşi. Trebuie doar să ne dorim suficient acest lucru!

Simona Bot

Farmacist Diriginte Farmacia 3

www.farmacia3.ro

Comentarii


Pentru a putea preveni atacurile de securitate de tip spam, avem nevoie să stocăm datele pe care le-ați introdus și ip-ul dumneavoastră în baza de date. Aceste date nu vor fi folosite în alte scopuri decat prevenirea atacurilor. Sunteți de acord să stocăm aceste date ?
Notă : Comentariile pot fi adăugate doar în cazul în care v-ați dat acordul pentru stocarea datelor

Introduceti textul din imagine
captcha